Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fetafredrik
IT-Lennon skrev:Ser fram emot att få testa min V40 D4 med 8-stegad automat v. 46 "1608 före i kö tills bil byggs i Gent"..
Den kombon är säkert riktigt bra!
av Fetafredrik
andreas 80 skrev:Får också flika in med att det är en vanesak.

Kör vanligtvis v60 d3 automat. Men när jag sätter mig i min fars v40 d2 med powershift så får jobba lite anorlunda med gasen, framförallt i stan för annars blir den lätt ryckig. Lär man sig bara beteendet så tycker jag det är en riktigt fin låda. Mjuka och bra växlingar.
Hoppas att jag kommer iväg för en provkörning snart! Tack för ditt svar....
av Blex
Fetafredrik skrev:
IT-Lennon skrev:Ser fram emot att få testa min V40 D4 med 8-stegad automat v. 46 "1608 före i kö tills bil byggs i Gent"..

Du kommer inte att blir besviken. :D

Jag har en V40 D4 OCR 2015 med 8-stegsautomat. Jag ler varje gång jag sätter mig in i bilen. :)
Kombinationen är grym. Jag är ingen rally förare precis, utan jag njuter i aktiv körning och då jag knappt märker när automaten växlar...
När du trycker på gasen, då du känner, hör och njuter bara av den känslan du får när du inser i vilken "beast" du sitter i.

välkommen till "smile club" :D
av StoffeOceanRace
Blex skrev:
Fetafredrik skrev:

Du kommer inte att blir besviken. :D

Jag har en V40 D4 OCR 2015 med 8-stegsautomat. Jag ler varje gång jag sätter mig in i bilen. :)
Kombinationen är grym. Jag är ingen rally förare precis, utan jag njuter i aktiv körning och då jag knappt märker när automaten växlar...
När du trycker på gasen, då du känner, hör och njuter bara av den känslan du får när du inser i vilken "beast" du sitter i.

välkommen till "smile club" :D

Instämmer till fullo. Har haft min v40 d4 ocean race med automaten i drygt en vecka nu och närmar mig 250 mil. Det är en underbar maskin som kan allt. Glida när man vill och pressa ordentligt när man vill. Det mest otroliga är vridet. Du behöver knappt peta på pedalen eller låta lådan växla ner vid omkörning, den bara tuggar från 1200 varv och uppåt och man sugs tillbaka i stolen. Full sula har jag knappt provat än. :)
Användarvisningsbild
av IT-Lennon
IT-Lennon skrev:1480 före nu... satan vad sugen jag blir av denna läsning :)

Öjjj.. 1431 före! :D
1419..
1404..
Användarvisningsbild
av IT-Lennon
IT-Lennon skrev:
IT-Lennon skrev:1480 före nu... satan vad sugen jag blir av denna läsning :)

Öjjj.. 1431 före! :D
1419..
1404..
Nu djävlar går det undan i Belgien!
Bilagor
2v.JPG
2v.JPG (19.52 KiB) Visad 4500 gånger
lev.JPG
lev.JPG (23.06 KiB) Visad 4748 gånger
Senast redigerad av 1 IT-Lennon, redigerad totalt 0 gånger.
av Fetafredrik
ErikV40 skrev:Kan tillägga att det är en vanesak att köra en D2 med aut.

Jag hade själv aldrig haft automat innan. Det tog mig säkert en månad innan jag vant mig.
Det är kanske inte den absolut bästa lådan om man jämför med andra bilar man åkt i men känner mig trots det väldigt nöjd.
Förbrukning på 0,69 är väldigt främmande. Jag låg nog på 0,50 (0,53 vid pump) första veckan. Nu efter ca 900mil ligger den på 0,48 (0,51 vid pump).
Min gamla V50 D2 manuell låg på 0,56 i färddatorn.
har nu äntligen provat D2 med automat (grannens) min personliga åsikt är följande: lådan funkar helt okey om man möter respektive släpper gasen något
efter lådans växlingar bäst så funkar den att köra på vridmomentet, Kopplar ur ganska mycket på högt varvtal lite som en steglös låda, Men kan dock
tänka mig denna kombo som funkar bra i lugn vardagskörning,Så frågan är om man ska slå till på en eller ligga kallt och vänta på att nya vea:an
har kommit ner i pris.Planerat byte hösten 2015......

Tack för era svar!
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har kört dubbelkopplingslåda i två år nu och saknar fortfarande momentomvandlaren ibland. Men visst är det en vanesak, som allt annat.

När jag bytte från V70 med vajergas till V70N med elektroniskt spjäll blev det lite ryckigt i t.ex. gathörnen innan jag lärde mig att kliva på lagom mycket efter ett gathörn och vänta på reaktionen från motorn. Vajergasen var ju direkt så när jag övergick till elektronisk gaspedal gasade jag ofta för mycket eftersom resultatet av gaspådraget kom efter nån halvsekund.

När jag började köra DSG-låda blev det några rivstarter också innan jag lärde mig ta det lite lugnare med gasen. En automat kan man ju behandla hur som helst, den startar ändå mjukt om man nu inte har 500hk.
EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]