osla skrev:fast det borde ju nästan vara tvärs om med diesel/bensin. dieseln har högre energivärde, och därför så blir det mindre spillvärme från eldad diesel mot för bensin. därför nya dieslar har så dålig värme
Dieselbilar har dålig värme för att motorns konstruktion gör att stora mängder insugsluft passerar rakt genom motorn då man motorbromsar. Spillvärmen försvinner ut med avgaserna, helt enkelt.
För övrigt är det inte bara moderna dieselbilar som har dålig värme, det gäller även moderna små bensinare. Min 1.4-liters bensinturbo med aluminiumblock kallnar efter några trafikljus då det är kallt, samt då man kliver av gasen i nedförsbacke på landsvägen. Den blir aldrig heller varm av stadskörning vintertid, man måste ut på landsvägen så man får hålla foten på gasen lite längre tid åt gången. En kompis har en Octavia diesel (2.0TDI PD140) och jag upplever själv att det är bättre värme i hans bil än i min.
VolvoB20 skrev:+ 10.000 kr /3e år i renovering/sotningskostnad om det är en dielvärmare.
Låter fruktansvärt vansinnigt dyrt, men jag har inte kollat vad det kostar på verkstäderna här. Ska fråga vid tillfälle.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)