- ons 02 jul 2008, 15:47
#202128
Sedan blir ditt resonemang lite bakvänt om man tänker sig att Volvo vill spela lite i de högre divisionerna. Man skulle som du kúnna säga - lång näsa grabben. Bättre än så här är inte Volvo, det borde du ha fattat innan du köpte bilen, skyll dig själv. Problemet är att en bra bil ibland lever upp till köparens förväntningar och ibland överträffar förväntningarna. Det är då man börjar prata om premium. Visst kan ibland premium överraska negativt. Men är det negativa på sådant som köpare tycker är viktigt börjar spiralen gå nedåt. Och då lämnar man sitt prissegment och får konkurrera med billigare bilar. Eller sälja allt mindre.
Ps. Man får nog vara väldigt Volvo-lojal om man påstår att Volvo gått ut med att den nya modellen drar mer bränsle... Ds.
kave skrev:Första stycket är inte helt enkelt att förstå. Men det jag försöker säga är att jag visst att Volvo inte leder någon utveckling vad gäller förbrukning. Men när jag ser vad min bil drar i praktiken så är det mer än vad jag förväntade mig. Mycket mer för att vara ärlig. Volvo uppger 8,3 l/100km blandat körning. Min drar nog 10-11 l/100km om jag kör normalt. När jag snålkör så kommer jag ned i 9,4-9,6 l/100km. Det är för mycket både jämfört med hur det borde vara och jämfört med de 8,3 Volvo uppger.Primus skrev: Eller för att vara ärlig - väldigt mycket bättre vad gäller förbrukningen räknade jag med. Just nu tror jag att Volvo är ensam om att presentera en ny bil som drar mer jämfört med förra generationen.Det är just detta, enligt alla uppgifter är det precis så. Menar du att du fick veta att så var fallet men att du valde att tro att det minsann borde vara mindre av princip även om Volvo går ut med att nya modellen drar mer bränsle?
När jag själv stod och valde mellan BMW och Volvo så tyckte jag också det var märkligt att en ny bilmodell drar mer bränsle än den gamla. INNAN jag köpte bilen har jag ju tvingats acceptera faktum; 1 den drar mer än V70N samtliga motoralternativ, 2 den drar mer än motsvarande BMW.
Jag hann dessvärre inte se vad min egen bil drog men den hyrbil jag har nu ligger väldigt bra till enligt specarna. Visst drar den 0,05-0,1l/mil mer än vad specen säger men det gör alla bilar, om inte mer. De gånger jag provkört 520D Touring så har den verkligen inte legat på 0,53L/mil blandad körning, snarare 0,8-0,9L/mil.
Sedan blir ditt resonemang lite bakvänt om man tänker sig att Volvo vill spela lite i de högre divisionerna. Man skulle som du kúnna säga - lång näsa grabben. Bättre än så här är inte Volvo, det borde du ha fattat innan du köpte bilen, skyll dig själv. Problemet är att en bra bil ibland lever upp till köparens förväntningar och ibland överträffar förväntningarna. Det är då man börjar prata om premium. Visst kan ibland premium överraska negativt. Men är det negativa på sådant som köpare tycker är viktigt börjar spiralen gå nedåt. Och då lämnar man sitt prissegment och får konkurrera med billigare bilar. Eller sälja allt mindre.
Ps. Man får nog vara väldigt Volvo-lojal om man påstår att Volvo gått ut med att den nya modellen drar mer bränsle... Ds.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,