Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Trevligt.. :) En D5 eller D6?

Har du fixat så du har laddplats? :) Och köpt en typ2-kabel så du kan ladda på offentliga laddplatser?
Användarvisningsbild
av Hssonen
joel80 skrev:Trevligt.. :) En D5 eller D6?

Har du fixat så du har laddplats? :) Och köpt en typ2-kabel så du kan ladda på offentliga laddplatser?
Det blir en D5 :D

flyttar till nya lokaler med jobbet nästa månad där det kommer att byggas laddstationer :D
hemma kan jag ladda med 1 eller 3 fas

har du tips på någon bra sida som säljer typ2 kablar?
Användarvisningsbild
av joel80
D5 är klokt.. man kan fixa polestar efter ett tag om man an nån anledning behöver snabbare acceleration än 0-100 på 6,9sek.
Billigare med polestar än att ta en D6:a från start. ;)

3-fasladdning stödjer tyvärr inte volvos hybrider.. :/

Jag har köpt min typ2-kabel på evconnect.se Hade en rabattkod på 10% med kod EVC10special.
Köpte den här kabeln: http://evconnect.se/collections/laddsla ... s-230v-16a

Hemma har jag satt upp ett CEE-uttag, och även köpt en CEE-laddkabel istället för den shucko som följer med. Den får ligga i bilen då man ju skapligt ofta kommer över ett vanligt shucko-uttag när man är ute på vift.
CEE-kabeln kan man ha med om man åker på "långresa" också och tror att man kommer förbi t.ex campingar eller marinor.. men för det mesta sitter den alltså fast i det uttag jag har hemma på garaget. Med CEE kan jag ladda i 16A istället för 13A som är max med medföljande shucko.
Alltså den här med blå CEE (enfas):
http://evconnect.se/collections/portabl ... 1146694407
Användarvisningsbild
av Hssonen
Polestar lär det säkert bli med tiden 8)
vi är 2st som kommer ha en D5TE nu på jobbet, samt 2st till som skall beställa :)

tanken med 3-fas uttaget är att koppla in en sån här http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... er-400714/
då jag har lite mer Amps i de uttaget än dom andra. borde väl ungefär bli samma som med din CEE sladd?
kan den medföljande bara köra upp till 13A ? så får det bli en sån lösning du kör med =)

De va en bra länk till Typ2 - Typ2 kabel =) en sån lär det definitivt bli! =)

Nöjd med din bil annars? :D
Användarvisningsbild
av joel80
Ja, medföljande kan bara ladda i 13A max. (går att ställa stegvis från 6A)
För att ladda lite snabbare ur trefas och CEE behöver du annan laddsladd. Sen kanske du inte behöver det för just hastighet, då du väl troligen är parkeras på jobbet längre tid än det tar att ladda även med 13A.
Men får i ungefär 17km/h med 16A och runt 14km/h med 13A.

Med Typ2 - Typ2 kan du ladda i 16A från sånna laddstolpar som har typ2-uttag.

Jag är väldigt nöjd med bilen, och har fått mersmak på eldrift. Det är så skönt att glida fram ljudlöst, och att accelerera utan växlar. :)
Nästa bil blir ren elbil! Det börjar komma elbilar med räckvidd på 30-40mil nu för 350-450k! Inom några år då det är dags att byta ligger det på 40-50mil.
Hoppas på Volvos kommande elbil på SPA-plattformen. Den har dom lovat 50mil med (vilket om det är NDEC i allafall ger 40mil).
Den ska vara ute senast 2019.. Lagom till nästa bilbyte.
Användarvisningsbild
av Hssonen
då blir de definitivt en ny sladd som klarar av 16A, även en typ 2 kabel (blir garanterat sånna stolpar på jobbet)

kommer att ha denna i 3 år och sedan byta till ren el med om det finns bra alternativ på marknaden :)
lång väntan snart över iaf =) "bara" 2 veckor kvar :D
Användarvisningsbild
av joel80
Det borde finnas skapligt prisvärda alternativ inom tre år.. Förhoppningsvis en Volvo, men annars kommer det alternativ:

Tesla Model 3 ska klara 30-35 mil.
Den kommer nästa år, men lång kö (400 000 förbeställningar) så man får kanske räkna 2018 som året det går att få tag på en.
Startpris i Svergie kommer troligen hamna på 350-400k, före miljöbilspremie.

Hyundai ionic släpps nästa månad. Räckvidd på 28 mil (NEDC, så säg 20-25 riktiga mil.)
http://www.hyundai.se/ioniq
Pris från 371 900 kr enligt hemsidan, före miljöbilspremie

Opel Ampera E (Lanseras som Chevrolet Bolt utanför Europa)
Kommer nästa år, räckvidd på 50 mil NEDC (ca 40 riktiga mil).
Priserna man pratar om är $35000, och att den i basutförandet kommer hamna kring 340-350 000kr i Europa.
http://www.opel.se/experience-opel/om-o ... -opel.html
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... n-laddning

BMW i3 med det större batteriet släpptes nyligen.
Klarar tydligen 180 miles i amerikanska EPA-testen som ska vara närmre verkligheten är Europeiska NEDC. Det är 28 mil.
Kostnad runt 350-370k innan miljöbilspremie.

Volvo kommer med en V40-storlek som verkar hamna på runt 30-35 mil.. om det är NDEC eller riktiga återstår att se, och sen en på SPA-plattform (V60 - V90storlek) med 50+ mils räckvidd. Priser där är inte släppta men jag gissar att dom med V40-versionen kommer konkurrera med Ampera/Bolt, Ioniq och Model3.

Sen finns ju Leaf, som också ökar räckvidden nu samt Zoe som med nya modellen ska komma närmre 400km på en laddning.. men i mina ögon är dom för små och fula.. :D

Det ser i allafall rätt spännande ut (pun intended) på elbilsfronten närmsta åren! :)
Hoppas bara att de flesta som släpps nu får bra snabbladdning. Clever och andra aktörer lovar laddstationer på upp till 150kW nästa år.. Det är tillräckligt för att få i 1,5mil per minut om bilen bara kan ta emot strömstyrkan. Nuvarande elbilar brukar kunna ta ca 50kW som bäst (förutom Tesla som ligger kring 120kW på sina Superchargers).

Förlåt.. nu blev det sjukt off topic.. Eller... här ovan kan ni se ungefärliga leveranstider för kommande elbilar. ;) (Puh.. vilken räddning!)
av MB77
Ny bil beställd! Xc60 D4 AWD aut Summum med lite extra lull lull. Hade inte tänkt byta ännu men klippte till ändå.
Som vanligt när man byter bil är det segt att vänta dessa alla veckor... hoppas innan jul :D
Användarvisningsbild
av Hssonen
MB77 skrev:Ny bil beställd! Xc60 D4 AWD aut Summum med lite extra lull lull. Hade inte tänkt byta ännu men klippte till ändå.
Som vanligt när man byter bil är det segt att vänta dessa alla veckor... hoppas innan jul :D

Kul! :D
är lite sugen på att byta ut frugans V70 mot en sådan med, mycket utrustning på classicen :)
av AdrianH
Kan passa på att fråga, har väntat nu ca 12 veckor och har ca 3-4 veckor kvar, det står fortfarande att bilen endast är orderlagd? När byggs bilen, hur länge tar det?

Och min sista fråga vad hade hänt om jag skulle vilja dra mig ur affären nu?

Min spec på bilen

Xc60 d4 awd summum, Tillval
614 Ice White Solid
Klimatpaket Volvo on call,
Lastpaket
Teknikpaket Pro
Växlingspaddlar till läderklädd 3- 1 ekrad ratt
Stötfångarskydd (T)
Barnsäkerhetslås, elmanövrerat
Förberedelse Digitalradio DAB+
Spolarmunstycken, eluppvärmda
Fuktsensor
Servo progressiv
Komfortstol Läder Mörkgrå/Mörkgrå (G761)
Titania 20 tums hjul
  • 1
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 203

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]

Två veckor är ju ingen big deal.