Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:
Kompe skrev:Vilken termostat upplevde du som bäst för bilen? Har en 16v själv och termostaten har gett sig, Ska ju bytas så jag gick in på volvo och ville ha en "vintertermostat" men volvo envisades med att jag skulle ta en 87*c. Frågan är vilken är den mest optimala?
Vilken upplevde du som "bäst" eller den mest optimala? 8)
Det är nog som "tungviktarn" säger. men 87°är nog mest för "sydligare nejder", eller om man har problem på sommaren med köer och sådant, där tempen kan bli för hög annars. Jag uppler att värmen i kupen kommer "senare" med 87°. Kanske inbillning, men det tog tid i förra veckan när vi hade -3 - 0° några dagar. Har inte hunnit byta till 92° än. Vi passade barn-barn hela helgen, så jag blev trött ändå...

Mvh
Lennart
Lite uppdatering igen. Har bytt termostaten, temp.givaren och tändstift, sen kollade jag motorvärmaren för jag "tyckte" termostaten fortfarande var seg. Motorvärmaren fungerar inte... Får införkaffa en ny. Jag har i alla fall bytt växellåda och koppling. "Herre jösses" vilken skillnad att växla, det känns nästan som en ny växellåda. Kopplingen har nog inte varit bra på länge (frikopplat dåligt). Så nu har jag 5 växlar igen (overdrive). Tankade i går kväll (1,3l/mil). förbrukningen som vanligt, men framöver blir det utan AC och med overdrive, så då får vi reda på vad det gör får skillnad. Tändtiften är f.ö NGK BPR7ES ( ett "snäpp" kallare än rekomendationen), alltså inte orginal. Dom rekomenderade samma stift på både A, F och T modellerna (alltså tvärt emot vad den "Volvokille" sade som jag pratade med sist jag var där) och "bluddret" verkar vara borta. Har dock inte kört någon längre sträcka än. Nästa steg blir en ny Lambdsond, Ska enligt uppgift "plocka ner" CO-halten "på varv" enligt han som bytte växellådan (kompisen med 240-in som jag plockat delar från innan). Kanske en ny katalysator då också.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Kompe
Tänk på att trampa ner kopplingen när du lägger in och ur överväxeln om du vill att den ska hålla längre,
Känner en del som bara trycker utan att koppla med ryck som följd samt slitage på lådan.
Hoppas din förbrukning sjunker nu iaf! Följer din tråd med spänning har samma setup själv fast sedan mä automat ist. Snittar 1,3-1,6 :x :| :(
Användarvisningsbild
av lennarte
Kompe skrev:Tänk på att trampa ner kopplingen när du lägger in och ur överväxeln om du vill att den ska hålla längre,
Känner en del som bara trycker utan att koppla med ryck som följd samt slitage på lådan.
Hoppas din förbrukning sjunker nu iaf! Följer din tråd med spänning har samma setup själv fast sedan mä automat ist. Snittar 1,3-1,6 :x :| :(
Jo, det vet jag. Jag har haft overdrive på tidigare bilar också bl.a min (saknad :( ) Volvo PV -61 med c:a 125hk och bromsar från Amazon Sport. Där var det (nästan) tvunget, annars blev den inte gammal. På 740 med J/P overdrive ska det hålla, i alla fall om man inte kör full gas vid växling. Men jag kopplar ur, det har jag alltid gjort. Ska åka och hämta dom "gamla grejerna" i veckan och senare i vinter (om tiden räcker till) plocka isär den och ev. renovera upp den. Lådan fungerade bra, men lagerna började låta. Själva overdriven fungerade helt kanon ända tills den "gav upp". Ingen "slirning" eller oljud, bara slutade att fungera (har skrivit om det tidigare).

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Tanken med öd är att man ska slippa koppla "ett lätt tryck på kopplingen ger en mjukare övergång" källa - instruktionsbok volvo 740 -88
Användarvisningsbild
av lennarte
Tungviktarn skrev:Tanken med öd är att man ska slippa koppla "ett lätt tryck på kopplingen ger en mjukare övergång" källa - instruktionsbok volvo 740 -88
Visste att jag läst det någonstans. J/P Hybrid, som den heter som sitter i min bil (GLT 16V) kom väl egentligen till denna modellen. M47 var ju för klen redan för "dom vanliga" modellerna och M90 kom ju inte förrän på 90-talet. Vad sitter där för växellåda på Turbomodellerna? Turbon fanns ju innan 16V motorn, eller? Vet att jag servat och provkört en 264 E modell (c:a -76 till -78) års modell med en tysk ZF låda en gång under min "aktiva" tid. Det kanske finns fler fådana "hybrider" i Volvos sortment. Börjar kanske bli lite utanför ämnet, men det är alltid bra (och roligt) med bra information.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
lennarte skrev:
Tungviktarn skrev:Tanken med öd är att man ska slippa koppla "ett lätt tryck på kopplingen ger en mjukare övergång" källa - instruktionsbok volvo 740 -88
Visste att jag läst det någonstans. J/P Hybrid, som den heter som sitter i min bil (GLT 16V) kom väl egentligen till denna modellen. M47 var ju för klen redan för "dom vanliga" modellerna och M90 kom ju inte förrän på 90-talet. Vad sitter där för växellåda på Turbomodellerna? Turbon fanns ju innan 16V motorn, eller? Vet att jag servat och provkört en 264 E modell (c:a -76 till -78) års modell med en tysk ZF låda en gång under min "aktiva" tid. Det kanske finns fler fådana "hybrider" i Volvos sortment. Börjar kanske bli lite utanför ämnet, men det är alltid bra (och roligt) med bra information.

Mvh
Lennart
J-type b230e/f b23a/e b21e p/j-type b234f b230fb p- type b23/21et b230ft d24/t/tic
Notera att så utrustades de från fabrik finns säkert avvikelser men lite att gå på iaf p-type ar klart rejälare till utförandet
Användarvisningsbild
av lennarte
Tungviktarn skrev: J-type b230e/f b23a/e b21e p/j-type b234f b230fb p- type b23/21et b230ft d24/t/tic
Notera att så utrustades de från fabrik finns säkert avvikelser men lite att gå på iaf p-type ar klart rejälare till utförandet
Det fanns/finns inga turbomodeller med "vanlig" 5-växlad låda? Har i.f.s inte jobbat med turbomodellen (den var inte så vanlig på den tiden) men redan då var det problem M47 lådan. Jag pratar om tiden före -85 då jag slutade "professionellt"

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
lennarte skrev:
Tungviktarn skrev: J-type b230e/f b23a/e b21e p/j-type b234f b230fb p- type b23/21et b230ft d24/t/tic
Det fanns/finns inga turbomodeller med "vanlig" 5-växlad låda? Har i.f.s inte jobbat med turbomodellen (den var inte så vanlig på den tiden) men redan då var det problem M47 lådan. Jag pratar om tiden före -85 då jag slutade "professionellt"

Mvh
Lennart
Nej turbo har aldrig haft m47 som std.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag kör ju så j---a lite så det vet jag inte än, 6 mil sen bytet, Får väl ge det en vecka till. Jag återkommer, var så säker :lol:

Mvh
Lennart
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 24

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]