llesrof skrev:Ett klassiskt jag-kör-väl-så-fort-jag-vill-och-staten-skall-skita-i-det-inlägg.
Det var inte mycket av det du skrev som jag känner träffar mig. Ett klassiskt håll-hastigheten-och följ-trafikreglerna-så-ska-inget-ont-hända-dig-eller-andra-inlägg.
Min mening är djupare än så. Istället för att till varje pris försvara dagens trafiksäkerhetsarbete så fort som någon ifrågasätter det, borde man kanske ta till sig de fakta som talar för att trafiksäkerhetsarbetet måste inrymma fler dimensioner än parametern hastighet fört att nå nollvisionen. Ensidig fokusering gör att större orsaksfaktorer missas. En sådan parameter är att trafikanter är levande varelser. Levande varelser är inte perfekta och kan handla irrationellt och känslostyrt. Mycket farligt i dagens trafiksystem. Varför ignoreras då parametern psykologi?
Man når aldrig nollvisionen i sin matematiska betydelse så länge som man ställer olika trafikantgrupper mot varandra på ett ologiskt sätt samtidigt som trafikanterna har direkt inflytande på trafikarbetet. Ett tydligt exempel på vad jag menar är Zebralagen. Det är ett stort ämne som jag utvecklat i flera andra trådar här på forumet. Jag rekommenderar alla som försvara dagens trafiksäkerhetsarbete att informera sig om Zebralagen, varför den infördes, på vilket sätt beslutet kom till och utfallet i antal skadade och döda gångtrafikanter före och efter införandet. Som slutkläm kan man också fundera på varför antalet övergångsställen minskat kraftigt sedan utfallet av Zebralagens införande blev ett faktum. Om man inte vill fundera finns svaret hos väghållarna. De vet.
Att kompensera dåliga och ologiska regler med ytterligare aktiva bestraffningssystem som spär på lapptäcket och ytterligare skapar motsättningar mellan trafikantgrupper är inget bra trafiksäkerhetsarbete. För min personliga del kommer inte Actibump att tillföra så mycket eftersom de platser de sätts upp på (hittills) är sådana platser där jag anpassar hastigheten.Men misstag kan och kommer begås. Av både mig och andra. Även gångtrafikanter. Den som tror något annat är inte realistisk. Varför en duns i bilen skulle höja säkerheten i en situation där fordonsföraren redan begått misstaget att inte anpassa hastigheten och Actibump reagerar samtidigt som fordonsföraren börjar bromsa kraftigt då en person rusat ut på vägen, vill jag ha förklarat. Särskilt om den kraftiga inbromsningen sker över själva Actibump som reagerat och en skarp nivåskillnad uppstår. Bromssträckan blir inte kortare av det. Snarare längre plus att fordonsföraren utsätts för extra distraktion. Men det vägs kanske till del upp av att fler fordonsförare sannolikt anpassar hastigheten eftersom de tänker på det om Actibump finns. Ska bli intressant att se statistik på detta efter att Actibump blivit mer vanlig. Låt oss hoppas att utfallet inte blir negativt som t.ex. Zebralagen. Men å andra sidan utan Zebralagen skulle ju behovet av Actibump minska eftersom de gående då skulle vara mer försiktiga.
Att bete sig vettigt och med ansvar är varje trafikants plikt. Men om trafiksystemet förutsätter detta i varje läge när man t.ex. ger oskyddade trafikanter en position i regelsystemet som gör att de blir mer utsatta när misstag begås kallar jag ett felaktigt säkerhetstänk. I mitt arbete med farliga tekniska system tänker man precis tvärt om. Man vill eliminera de risker som människors felaktiga handlande skapar så långt som möjligt. Insikten att människor kan handla fel är grundläggande för ett riktigt säkerhetsarbete. Därför liknade jag dagens trafiksäkerhetsarbete vid en ankdamm. Trafikarbetet utförs av människor. Men man bortser från psykologiska effekter av regelverket, samt har ett felaktigt tänk om riskerna av människors felaktiga handlande ska minskas, så blir utfallet sämre. I vissa fall t.o.m. värre som i fallet med Zebralagen.
Att trafiksäkerhetsarbetet behöver reformeras i grunden är helt klart. Under flera årtionden har arbetet succesivt inneburit kraftigt minskat antal dödade och skadade i trafiken. Men man var i början hjälpt av ett mycket dåligt utgångsläge. Nu har man nått en punkt där antalet dödade totalt för alla trafikantgrupper inte minskar så mycket. Vissa år inget alls. Åtgärderna blir mer och mer panikartade och extrema. De psykologiska effekterna beaktas inte alls. Trafikanternas beteende mot varandra blir hårdare och hårdare. För vissa trafikantgrupper ökar antalet dödade. Olika trafikantgrupper ställs mot varandra. För min egen del accepterar jag inte detta rakt av.
I framtiden kommer mycket av problemen att lösas av teknik då människans inflytande på trafikarbetet kommer att minska. Men fram till dess vill jag inte ha ett lapptäcke av ogenomtänkta och panikartade åtgärder som ska kompensera för bristerna i dagens regelverk. Målet måste vara att få ned antalet dödade och skadade. För alla trafikantgrupper. Det tycker jag är högst rimligt.