Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Droopy skrev:Man får väl avvakta och se hur upplägget blir. Det här är det enda man hittar på Autoplans hemsida om personalbil:

http://www.autoplan.se/pdf/AP_prodblad_pbil_1109.pdf

Men betalar man inet ett förmånsvärde ochså?
Jo, du betalar förmånsvärde. Totalsumman blir med andra ord ungefär densamma som för privatleasing. Allt som allt blir det typ som att skaffa nybil utan mycket till avbetalningsränta och utan någon kontantinsats, men full kostnad för värdeminskning. Ett ekonomiskt alternativ(till viss del) jmf mot att köpa sprak ny bil från hall som privatperson, men tyvärr inget magiskt sätt att få en ny fräsch bil när man egentligen bara har ekonomi till beg. Som vanligt gäller att du måste kunna avvara halva bilens nypris på 3 år som månadskostnad för den rena värdeminskningen, samt ca 1k/mån för service, däck, skatt osv.
av rid54
Antar att det beror mycket på vad man själv värdesätter (ny bil?) och vilket avtal man får. Jag hade en förmånsbil som kunde användas utan restriktioner (förutom utlandsresor) och hade ett förmånsvärde som lades till lönen och beskattades. Det var en Prius och förmånsvärdet var lågt och det hela var ett rätt OK system, med tanke på hur lite man behövde hosta upp själv i samband med reparationer och service (typ 0:-). Hade det varit högre förmånsvärde eller restriktioner för användningen av bilen hade det inte varit intressant. Vi fick välja mellan lönepåslag eller förmånsbil vid ett tillfälle.
av Droopy
fick lite mer info om det idag, jag undrar dok lite över en sak "Löneavdrag sker med s.k. ”Brunettoavdrag”. Det är ett kombinerat netto- och bruttolöneavdrag som ger dig maximal skatteeffekt utan förmånsbeskattning av bilen" någon som kan bena ut detta lite mer åt mig?
av Lövet
Om du betalar nettolöneavdrag så reduceras förmånsvärdet med samma belopp.

Totala effekten på lönen är rätt trixig att räkna ut dock om du har både bruttolöneavdrag och nettolöneavdrag. En sak kan du vara säker på dock - ingen kommer betala bilens kostnader förutom du...
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]