Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
wissel skrev:Liten bild:
Bild
Visar bilden din förra kärra, Wissel? Ser ut att vara ett pedantskött motorrum! :D
Användarvisningsbild
av helgonet1
Jackson75 skrev:Liksom mig själv, det är lätt att missa det "enklaste" först o direkt koncentrera sig på mer avancerade problem. Bra jobbat! :)
Tackar! :mrgreen: Det började strax efter att jag bytt till nya tändstift. Lät elektrodavståndet vara 0,8 eftersom det stod i instruktionsboken att det bör ligga mellan 0,75 - 0,8. Har alltid lagt det på 0,75 tidigare men denna gång lät jag det vara. Vissa bilar är mer känsliga för sånt än andra så jag skruvade bort stiften och ändrade elektrodavståndet till 0,75 samtidigt som jag upptäckte att ett lr två av dem inte var riktigt fastskruvade.

Kan ju vara det sistnämnda som var orsaken, kan ju också vara elektrodavståndet lr båda. Det lär jag väl aldrig få reda på men huvudsaken är att det är åtgärdat. Hoppas det iallafall, än så länge så har den gått/går bra vid kallstart inga tendenser till eftersläp vid gaspådrag men men man vet aldrig, det får tiden utvisa.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Jackson75 skrev:
wissel skrev:Liten bild:
Bild
Visar bilden din förra kärra, Wissel? Ser ut att vara ett pedantskött motorrum! :D
Skulle precis skriva något liknande. Klockrent. :D :D
Användarvisningsbild
av wissel
Jackson 75 o Andreas:
Jo det var min förra bil, som jag skötte om hyfsat bra faktiskt.
Verkar vara svårare med XC90 som har plastskyddet under motorn
vilket ger massor av mera damm upp till motorn ? Jag hade inte skyddet på V70in.
Sorry för O T.
Användarvisningsbild
av helgonet1
dieselmagnus skrev:Man ska inte behöva justera elektrodavståndet nej. Helt riktigt
Nä precis "man ska inte behöva" men man kan göra det om man vill. ;-//
Användarvisningsbild
av wissel
helgonet1 skrev:
dieselmagnus skrev:Man ska inte behöva justera elektrodavståndet nej. Helt riktigt
vaffö vaffö de ? Dom har ju rätt avstånd från början, har avståndet ökat så saknas det mtrl på mittelektroden eller ?
Näh, jag skulle inhandla 5 nya NGK stift på studs..inte ens dyrt...
Användarvisningsbild
av helgonet1
wissel skrev:
helgonet1 skrev:
vaffö vaffö de ? Dom har ju rätt avstånd från början, har avståndet ökat så saknas det mtrl på mittelektroden eller ?
Näh, jag skulle inhandla 5 nya NGK stift på studs..inte ens dyrt...
Läs mitt inlägg från början så hade du förstått att det är nya stift. Avståndet är inställt men man kan ändra på det som i mitt fall då det kan variera mellan 0,75-08 och stiften var inställda på 0,8. :roll:

Update: Testade ballontricket idag. Vet ej om jag gjorde rätt men startade bilen, tog av oljestickan, blåste upp en ballong, trädde på den över hålet där oljestickan ska vara. Det sa tjoff så sögs all luft ur ballongen på en bråkdels sekund. Ska det vara så/gjorde jag rätt??

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg