Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Byta en ventil är inte rengöra vevhusventilationen. Ska man rengöra gör man det ordentligt annars kan det lika bra vara...
Klart inte volvo rekomenderar det de vill ju ha jobb :arrow:
Uppdatering från trådskaparen. Bilen lämnades in för "justering av misslyckad service" i veckan. Dealen var att jag betalar slangen, Bilia står för arbetskostnaden.

Jag fick vänta ca 1h på att få jobbet utfört, blev bjuden på fika under tiden. När jag skulle betala för mig så björ Bilia Lund på materialkostnaden och ombesiktningskostnaden också!

Nöjd kund trots allt.
Magnus308 skrev:Alla som skruvar Volvo frekvent vet att det där röret ofta går sönder så jag skulle bli väldigt förvånad om det inte kollas vid service.
Dom nyare rören som inte har flänsarna är betydligt hållbarare.
Modellen som är på bilden är det gamla problemröret.

går bilen som vanligt om denna slang går av eller ?
Användarvisningsbild
av fisse
niclass80 skrev:
Magnus308 skrev:Alla som skruvar Volvo frekvent vet att det där röret ofta går sönder så jag skulle bli väldigt förvånad om det inte kollas vid service.

Ja det gör den, men det blir lite oljigt runt fästet. Och vid stiften.
fisse skrev:
niclass80 skrev:

Ja det gör den, men det blir lite oljigt runt fästet. Och vid stiften.

tycker min ä lite slö just då man ska iväg svårt att hitta balance mellan gas o koppling gasa man lite varvar den upp fort osläpper man lite på gasen så dör den nästan man får finlira ganska mycke ,,,servad på volvo med allt va uppdatering gäller
Jag bytte denna slang på min V70 -06 idag, själv. Köpte den på Bilia för 235 kr. Svor många gånger och var nära att ge upp, men fick så småningom dit den utan att ta bort generator eller grenrör. Att komma åt den nedre anslutningen var mycket svårt. Det tog snarare 2,5 timmar, inte 30 min... Stora händer är inget bra redskap för denna operation.

Den skillnad jag märkt efter bytet är att tomgången blivit något lägre.
Nu är det min tur...köpte också en slang idag pga. att den som sitter där gått av=ombesiktning. Min avsikt är att byta ut den trasiga slangen samt att göra rent oljefällan m.m. där slangen fäster under insugningsröret.Jag försökte idag att lossa insugningsröret, men gick bet efter 5 bultar på rörets ovansida. Det är fortfarande helt stumt. Här är en som gjort det, JimDK (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=43200) Han börjar bra med bilder och förklaringar men jag saknar lite mer. Här finns också bra info (http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 6&start=15), men jag vill ha ha mer...

Frågan är alltså hur man lossar insugningsröret? Var sitter det bultat etc? Måste man gå in under bilen som jimDK skrev? etc etc. Jag kommer att återkoppla mina egna framsteg/baksteg....

Bilia tar 4500 för byte och rengöring. Om vi gör en bra beskrivning är det många som blir glada.

Hör av er! :!:

(V70, 2005, 170)

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]

@Nooy , Volvo har ju manualer om detta online, in[…]