NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den som vill skruva lite själv kan göra rent filtret och sedan låta Volvo serva och återställa räknare och fylla på additiv mm.
Skulle bilen säga till att filtret är fullt ja då byter man och nollar räknare och fyller additiv. Blir verkstaden grinig ja då byter man verkstad.
Garantier hit och dit.....
CrossFireX skrev:Funderar starkt på om jag ska låta Volvo utföra service eller ej. Tror ni att man kan be verskstaden att spara det gamla filtret så man kan ta med det hem? :lol:

Klart du kan! Jag hade gjort det :)
Bytte DPF själv senast vid runt 19.000mil, garantierna hade ändå tagit slut. Hade jag haft garanti kvar så hade jag nog tyvärr låtit Bilia göra servicen.
Har det gamla filtret liggandes i garaget i väntan på rengörning så jag kan byta igen snabbt å enkelt om/när problem uppstår.
Perfekt! Verkar dock som många har 2.0D på detta forum. Filtret skiljer sig väldigt mycket på en 1.6D och en 2.0D både när det gäller utformning och placering. Det är därför inte helt säkert att filtret är lika lätt att rengöra eller rent av lika lätt att plocka av/sätta på. Det blir nog att göra den på Volvo och behålla det gamla filtret :)

Min plan är följande:
Låta Volvo göra servicen och behålla det gamla filtret. Plocka sedan av det nya filtret. Tvätta (om möjligt) och sätta tillbaka det gamla filtret. Det nya filtret sätter jag på när det gamla går sönder på riktigt, eller vid nästa filterbyte. Alla garantier har gått ut då ändå. :lol: :wink:
Då var det snart dags för 12k mil service (hade visst en service innan denna). Jag har fått två prisförslag:
Bilia: 7803 kr
Mechanum: 6165 kr

Båda är komplett service UTAN byte av partikelfilter. Verkar som både Bilia och Mechanum går med på att göra denna service utan att byta partikelfilter.

Filtret har jag redan monterat ner, spolat med vatten tills allt brunt försvinner och sedan monterat tillbaka. Fungerar bra. Hann dock inte låta filtret torka tillräckligt så fick limp home mode men när filtret var helt torrt och det inte kom någon ånga ur avgasröret längre så tog jag bort felkoden och det har fungerat utan problem sen dess. Den kör regenerering som den skall och förbrukningen är som vanligt, inga fler felkoder i VIDA.

Finns det något jag bör tänka på innan eller efter denna service?

Tack för svar!
Senast redigerad av 1 CrossFireX, redigerad totalt 0 gånger.
Jahapp.

Blev bara skit av det hela.

Servicen gjordes i tisdags förra veckan, utan byte av partikelfilter. 4 dagar senare när jag är ute och kör börjar bilen hacka precis som om den inte får bränsle. Kör in till kanten och stänger av och startar den igen. Går på tomgång och dör så fort jag skall köra iväg. Jaha, vad roligt...Efter 2 försök till går det nu inte att starta bilen alls....

Ringer Volvo Assistans och bilen blir bärgad till verkstaden. Där säger dem att partikelfiltret är fullt. Hur fan kan det vara fullt om det har funkat bra hittills? Bilen hamnade inte i limp mode eller något sådant, utan det var som om den inte fick bränsle.

Fine tänkte jag, byt partikelfilter. Filtret byttes, men ÄNDÅ gör bilen precis samma sak? Då fick jag svaret att motorn eller turbon kan ha gått sönder eftersom filtret varit fullt och tryckt tillbaka avgaserna?? Motorn skall väl fan inte gå sönder av ett fullt partikelfilter?

Nä, tänkte jag och bärgade bilen till Bilia istället. Nu får vi se vad felet är...
Problemet var med EGR ventilen. Den elektroniska delen fungerade bra så den gav ingen felkod, MEN själva tallriken som öppnar och stänger hade trillat av så den var 100% öppen hela tiden. Inte konstigt motorn knappt fungerar när den andas in sitt eget skit igen :shock:
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw