Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rid54
kampuggla skrev:Okej ska kolla det! Kan det även vara så att instrumentet visar gnista men att den inte är tillräckligt stark?
Jo, det var så jag tänkte :)

/RID
av kampuggla
Tack så jätte mycket! Nu borde jag ha tillräckligt med tips för att få igång bilen, väldigt frustrerande att för det första inte ha en bil och för det andra få ett sådant fel dagen efter köpet...
av Rådlös
Du frågade längre upp i tråden om man kan kolla luftmassemätaren. Om man drar ur kontakten medan motorn går, så går den över i ett förprogrammerat nödläge. Det antas att LMM har gått sönder, men då kan du i alla fall ta dig hjälpligt till en verkstad eller liknande. Motorn går "dåligt" i det här nödläget och helt säkert tillåter den inga högvarv eller rivstarter.
Det här kan du göra som en liten kortvarig test. Det är ofarligt.
Vill du lära mer om det här så finns denna sidan: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html
Det talas om OBD2 etc. etc. Det har du inte i din bil, men grundprinciperna är dom samma.
av Rådlös
Nej. Tvärtom, starta först och dra ur kontakten under det att motorn går.
Eftersom du nu har startproblem, så får du se detta som "allmänna upplysningar" i stället. En kunskap att lägga på hyllan för senare användning.
av kampuggla
Okej det verkar vara vettig info, lmm sticker ganska ofta på dessa bilar vad jag har förstått! En vän till mig har en Volvo 740 av 80-tals modell, 88 tror jag! Anyway så får jag låna hand lmm, undrar om den passar på en 940 -94?

Tack Rådlös!
av kampuggla
Hej igen! Nu när snön smälter och plusgraderna är tillbaka så fick jag återigen lite motivation till att testa mina okunniga teorier.

-Kabeln som går till tändspolen höll jag mot metall medans en anna drog runt startmotorn, det var bra gnista

-Kopplade ut slangen med inkommande bensin vid insuget, stoppade den i en petflaska och drog ur "säkring 11" som ska gå till en av pumparna, flaskan blev ändå halvfull när jag drog runt motorn.

Att tillägga, startmotorn går som sagt runt utan att det tänder, men en gång per dygn alltså om jag väntar ca 12-24 timmar så hoppar motorn till en gång vid första starttillf'ället, detta sker alltså en gång per dag så jag måste vänta 12 timmar för att få den att tända till på samma vis.

Man kan nu sammanfatta:

-Motorn får bensin
-Gnista på alla tändstift och kablar
-Pumparna går
-Bilen startar inte på startgas
-Varvräknaren rör på sig ibland när man snurrar startmotorn

Jag är mycket tacksam för alla svar! :-)-)
av sicnarf
Du har bra gnista,du har bränsle fram men den tänder inte. Kollat kamremmen så den inte hoppat? Kolla spridar relät på kyl behållaren. Misstänker starkt att det kan vara det nu. Du kan öppna det och löda om alla kontaktpunkterna. Kan det vara din fördelare annars som är kass? Kan inte komma på annat tyvärr. Du har kollat felkoder sa du och får 1.1.1 Hoppas du har gjort på rätt sätt bara..
av jaka
Hej!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=88891
Kolla tråden ovan , den om trasigt tändningslås!
Där talas om ett kontaktstycke som ska kopplas till plus på batteriet (kontaktstycket sitter på vänster innersida av vänster flygel strax bakom strålkastaren) då sätter startmotorn igång.
Startar motorn då är det fel på tändningslåset!
-Men se till att få på ett kamremsskydd och få dit ett nytt avgassystem!
av kampuggla
Spridarrelät måste jag kolla, det låter logiskt! Kamremen måste jag läsa på lite mer om innan jag ger mig på den!

Tack för bifogat dokument! När bilen dog testade jag att snurra startmotorn utan resultat, med tanke på att min rullning fortfarande var kanske 70km/h så la jag i trean om jag inte minns fel och släppte på kopplingen och då startade bilen, jag kunde ju köra en bit till och sedan dog bilen igen. Detta tyder ju på tändningslåset men han i länken som du skickade beskriver att hans bil hostar till (precis som min gör en gång per dygn) men att hans gör det när nyckeln är på läge 2 och inte 3, min hostar till medans jag vrider om, hoppas inte detta nu har betydelse för oavsett krånglighet eller kostnad så skulle det vara skönt att bara veta vad felet är!

Nu ska jag:
-Kolla spridarrelät
-Kamremen
-Testa rulla igång bilen
-Testa starta via startuttaget i motorrumet

Tack Sicnarf Och Jaka!
Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]

emblemwraps -crome delete

Ngn som använt dessa och som kan säga bu[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?