Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej

mitt rostskyddsprojekt rullar på bra & nu ska båda 2 baljorna bak få sig en omgång invändigt med 1 - 2 lager tunnflytande rostskyddsmedel......men
i botten på vaeje balja så sitter det en gummiplugg med ett drennerings hål i & på den vänstra sidan så går slangen för överfyllnads skyddet
från bensintanken ner i ett hål i den gummipluggen........& dessa båda 2 gummipluggarna var helt igensatta av gammalt rostskydd så ist för att göra
rent dom från gammalt rostskyddsmassa så jag har köpt 2 st nya gummipluggar från bilia & dom kostade bara typ 25 - 30 kr per styck
nästan gratis ju :D men på macken där jag brukar att tanka bilen........så jobbar det en äldre man & han gav mig rådet att inte sätta ditt
gummipluggarna igen eftersom att dom gör mera skada än nytta sa han då dom drennerar båda baljorna dåligt så att det alltid blir en skvätt vatten
kvar i botten på reservhjulsbaljorna eftersom att denna gummipluggen har en liten förhöjd kant som hindrar allt vatten från att rinna ut till 110%
så hans tips det var att låta hålet vara helt öppet utan några gummipluggar i baljans botten........så vad tycker ni om hans tips ang :
gummipluggarna vilket är bäst ur rost & rostskydds synpunkt när det gäller detta med dessa 2 drennerings gummipluggarna

tack på förhand
Gummipluggarna har väl en liten pip med öppningen bakåt? Eller är det sådana med en liten "sil"?
Har du hålen helt öppna kommer ju en massa regnvatten från vägbanan att fullkomligt spruta in i baljorna! :-O) Inget bra tips enligt
mig! :???:

Till sådant som invändigt i reservhjulsbaljor har Dinitrol även en bra produkt som heter 77B. Det är en vaxbaserad produkt som bildar
en vaxliknande yta som torkar och inte kletar. Har själv använt den på batterihylla, i baljor o.s.v...
White skrev:Gummipluggarna har väl en liten pip med öppningen bakåt? Eller är det sådana med en liten "sil"?
Har du hålen helt öppna kommer ju en massa regnvatten från vägbanan att fullkomligt spruta in i baljorna! :-O) Inget bra tips enligt
mig! :???:

Till sådant som invändigt i reservhjulsbaljor har Dinitrol även en bra produkt som heter 77B. Det är en vaxbaserad produkt som bildar
en vaxliknande yta som torkar och inte kletar. Har själv använt den på batterihylla, i baljor o.s.v...
T03 är samma sak som 77B
Mina baljor är 100% rostfria.. Det ända som skyddar innifrån är orginallacken.. förrutom den dinitrol som runnit från skärmkantens innersida vid behandling..

Se till att torka rent /torka torrt i baljorna när du öppnar bakluckan så håller dom sig fina... Förmodligen..
Hygglo skrev:Mina baljor är 100% rostfria.. Det ända som skyddar innifrån är orginallacken.. förrutom den dinitrol som runnit från skärmkantens innersida vid behandling..

Se till att torka rent /torka torrt i baljorna när du öppnar bakluckan så håller dom sig fina... Förmodligen..
okej bra

visst klart så blir det en nogran rengöring före......sen så dit med dom nya drenering/gummipluggarna
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]