Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av filip2
#678941
Nu är backarna justerade & staget justerat som det ska vara, så jag testade att sätta ett spännband runt påskjuten, drog hårt men den gick inte ihop :cry:
av osla
#678995
om du har tillgåg till e kedja och ett 1m långt pofilrör så kan man enkelt göra sig ett verktyg för att testa dra ihop påskjuten. sånt som dom har på bilprovningen när dom testar bromsarna.

jag litar inte riktigt på att använda sig av ett spännband så där
av *pettson*
#679015
En momentnyckel löser dom flesta bromsproblem på ett släp. Ett trick jag fick lära mej av en gammal farbror som levt på att just jobba med släpvagnsbromsar.
Som alltid så släpper man på vajrarna om dom är spända. Justerar ut backarna tills det låser hårt. Lossar tills det går att vrida runt med ett lagom moment.

Vad är lagom moment då?
Ha hjulet på, justera ut backarna tills du kan förnimma att dom ligger på lite lite. Ta en momentnyckel, ställ in momentet så att det löser ut när det går tyngre än du ställt in på det hjulet. Ställ in nästa hjul genom att använda momentnyckeln. Fungerar lika bra för alla som strular med sin handbroms på bilen.
Efter detta justeras vajrarna in, är dom nya eftersträvar man att ha exakt lika mycket åtdraget genom att mäta på vajrarna. Annars skippar man den delen.
Vajrarna spänns tills hjulet börjar kärva, återigen momentnyckeln som mått.
Till sist ställs stången in så att den är så spänd den kan bli utan att påverka hjulen. Momentnyckeln är måttet igen.

Nu är bromsarna inställda korrekt. Det låter bökigare än det är.
Svårare är det oftast att ställa in detsamma på två axlar, med tanke på att dom ska ta i symmetri. Men med momentnyckelmetoden så är det faktiskt väldigt enkelt.

Jag gjorde vajerbyte på min boogievagn på precis samma sätt i våras och har så jämna bromsar det är möjligt ( 4x 0,8 ). Har också nåt som inte bromsprovaren visar.
Nämligen att fram och bakaxel tar exakt samtidigt.
Användarvisningsbild
av filip2
#679154
osla skrev:om du har tillgåg till e kedja och ett 1m långt pofilrör så kan man enkelt göra sig ett verktyg för att testa dra ihop påskjuten. sånt som dom har på bilprovningen när dom testar bromsarna.

jag litar inte riktigt på att använda sig av ett spännband så där
okej, jag vet inte hur dom gör på bilprovningen :???:
Användarvisningsbild
av filip2
#682654
För dom som är intresserade så besiktade jag släpet idag & den gick inte igenom :(
Påskjuten satt ju stumt, har meckat isär det och innerröret har fastnat, slog med slägga på den, då gick den in lite.
Fattar inte hur den kan fastna så jävligt, det sitter ju bara en plastbussning runt den. Blir intressant hur man ska få ur skiten.
mvh
Användarvisningsbild
av filip2
#682689
nä den har jag tagit bort bultarna på, den sitter dock kvar i, men löst...
Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]