NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gidjeboj
Hade första kontakten nu precis med mekanikern och den indikerar att det är fel med kommunikationen mellan dem olika datorsystemen, och att det är avgasreningssytemet som inte fungerar. Inga meddelanden i VIDA att det skulle vara nått egentligen med anti-sladden. Har jag oturen kan det lika gärna vara partikelfiltret som sotat igen, känns tungt att behöva byta detta redan på 8000mil :/

Hade gärna lämnat den till volvo men är i ganska akut behov av bilen nu och Volvo hade långa väntetider då många är på semester :(

Konstiga är att bilen har rullat STHLM-GBG och är knappt stadskörd så det verkar konstigt att detta redan händer när dem säger att egenligen så ska dessa filter hålla upp till 18000, men att Volvo ändå vill byta dessa på 12000.
Partikelfiltret ska definitivt inte ge upp nu. Den bör enligt Volvo bytas vid 12 000 mil och en del säger att man gott kan köra längre än så innan den är helt "förbrukad" (så att säga). Kan det vara så att man har slarvat med additivet?

Låter lite märkligt att DSTC ska uppvisa fel pga. "avgasreningssystemet". :roll:
av gidjeboj
Borde inte ha slarvats med det, då det fylldes på vid senaste servicen. Ja tycker också det är konstigt, Men enligt VIDA så finns det inga fel med anti-sladden men enligt färddatorn så varnar den för det. Noterbart är att motorlampen även är tänd samtidigt som anti-sladd iconen lyser så det är nått med avgasreningen iallafall.
av gidjeboj
Problemet med att bilen är kraftlös och att motorlampan tändes för ett problem i avgasreningen var en ventil som blivit igen täppt/gått sönder. Angående problemet med anti-sladden så verkar problemet sitta i ratten. Vet inte vad själva delen heter, men någon krans som kontrollerar många olika funktioner som exempel anti-sladd, airbag, radioknappar osv osv... Denna verkar ha gett sig och tydligen får inte skrotarna sälja dessa (pga volvo har sagt nej då dessa hanterar airbags osv) så inga alternativ än att sätta in en helt ny verkar finnas och isåfall landar hela skiten på över 10.000:-.... På en -10 det är fan otroligt vilka skit bilar volvo bygger nu förtiden! Volvo täcker inga utgifter då jag inte står som första ägare på bilen, trots att man alltid varit en trogen volvokund och full servat på volvo.

Grymt besviken är vad jag är nu... Någon annan som råkat ut för samma skit?
Användarvisningsbild
av ThomasT
gidjeboj skrev:Problemet med att bilen är kraftlös och att motorlampan tändes för ett problem i avgasreningen var en ventil som blivit igen täppt/gått sönder. Angående problemet med anti-sladden så verkar problemet sitta i ratten. Vet inte vad själva delen heter, men någon krans som kontrollerar många olika funktioner som exempel anti-sladd, airbag, radioknappar osv osv... Denna verkar ha gett sig och tydligen får inte skrotarna sälja dessa (pga volvo har sagt nej då dessa hanterar airbags osv) så inga alternativ än att sätta in en helt ny verkar finnas och isåfall landar hela skiten på över 10.000:-.... På en -10 det är fan otroligt vilka skit bilar volvo bygger nu förtiden! Volvo täcker inga utgifter då jag inte står som första ägare på bilen, trots att man alltid varit en trogen volvokund och full servat på volvo.

Grymt besviken är vad jag är nu... Någon annan som råkat ut för samma skit?
Ja så fort något händer så är allt säljarsnack om "kvalitet" som bortblåst... Det börjar bli många bilmärken nu som kör ordentligt långa nybilsgarantier...

Det är dags att Volvo backar upp allt snack om kvalitet och premium med en ordentlig nybilsgaranti!

.
av gidjeboj
Tror ni det finns nån chans att försäkringsbolaget kan gå in och täcka nått utav kostnaderna? :/
Användarvisningsbild
av Doffen
ThomasT skrev: Det är dags att Volvo backar upp allt snack om kvalitet och premium med en ordentlig nybilsgaranti!

.

I Norge har stort sett samtlige merker av betydning nå 5 års garanti.
Må si det er litt merkelig at Sverige ennå bare har 2 år.
Er jo 10 år siden 3 års garanti ble innført her på berget.
Tror ni det finns nån chans att försäkringsbolaget kan gå in och täcka nått utav kostnaderna? :/
Ring dem genast och kolla upp detta! Jag skulle säga att detta är ett försäkringsärende ändå. Du har servat bilen på Volvos egna verkstäder. Det här är ett fel som har inträffat bortom din kontroll, så ring.
Användarvisningsbild
av MartinS
Brorsan har sin v50-06 på verkstaden för byte av ovan nämnda hydralaggregat. 13 papp kostar det inkl. Allt. Volvo tar halva kostnaden (snyggt på en snart 7år gammal bil). Bilen har gått drygt 9000 med fullsmetad servicebok av auktoriserade verkstäder.

/Martin
av gidjeboj
Nu i onsdags blev både kontaktrullen och en ventil bytt på bilen, den funkade kanon i ungefär en timme, sedan återkom samma problem. Volvo här i Örebro har varit uppkopplade emot bilen och kunde inte säga vad felkoderna som låg var, så dem skickade vidare dem till den tekniska avdelningen i Göteborg men även dom vet inte vad det är för fel...
Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]

Bromsrör höger fram

Nippeln drog jag till gängorna tog slut, s&ar[…]

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]