Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 245an
ska du bara byta stötdämparn fram behöver du "fjäderihoppdragare" lättast är ju att byta hela dämparn + fjädern
av AudiRaacing
245an skrev:ska du bara byta stötdämparn fram behöver du "fjäderihoppdragare" lättast är ju att byta hela dämparn + fjädern
Den har jag. :) Men jag tycker mig ha läst nåt om muttern som håller fast stötdämparen?
av 245an
AudiRaacing skrev:
245an skrev:ska du bara byta stötdämparn fram behöver du "fjäderihoppdragare" lättast är ju att byta hela dämparn + fjädern
Den har jag. :) Men jag tycker mig ha läst nåt om muttern som håller fast stötdämparen?
du menar den högts öpp så att säga(i motorrumet)
den e la bara lossa å sen kommer hela dämpan åka ner(om bilen står uppallad) sen tar man å lossar dämpan från upphängningen bara väl om jag inte minns fel gjorde detta i skolan någon gång fast då fick jag bara dämparn att plocka i sär så rev inte ner den från en bil men tror det är så bara
av AudiRaacing
245an skrev:
AudiRaacing skrev:
du menar den högts öpp så att säga(i motorrumet)
den e la bara lossa å sen kommer hela dämpan åka ner(om bilen står uppallad) sen tar man å lossar dämpan från upphängningen bara väl om jag inte minns fel gjorde detta i skolan någon gång fast då fick jag bara dämparn att plocka i sär så rev inte ner den från en bil men tror det är så bara
Nix. Inte då den. Den i mitten. Som sitter inne i fjärdern om man säger så, som prässar ner stötdämparen ner i fjäderbenet. :)
Användarvisningsbild
av Pozze
Jag visar en bild jag vid något tidigare tillfälle laddat up:
Bild

Om AudiRaacing menar tingesten (vilken i Haynes Gör-det-själv-handbok faktiskt kallas mutter fastän den är utvändigt gängad) till vänster halvvägs upp på bilden vill jag minnas att den efter lite rostlösningsvätska gick lätt att "vridknacka" loss med hjälp av en lämplig bit plattjärn e.dyl. och hammare. Enligt boken ska man förstås ha en haknyckel.
av Amarace
Övre skrev jag ju i mitt första inlägg hur du gör, ha en domkraft under bärarmen, när du släppt på muttern längst upp så släpper du sen ner domkraften så släpper spänningen på fjädern och du kan lirka ut fjäderbenet såpass att du kan dra loss fjädern och skruva loss "muttern" som håller stötdämparen i fjäderbenet, (rörtång eller stor polygrip brukar jag använda). Du måst eju såklart lossa krängningshämmaren också, och lossa plattan som håller bromsslangarna med rören i karossen så du kan töja ut fjäderbenet lite mer (eller lossa slangarna ,men då måste du lufta sedan).

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]