Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
Okej nu har jag kollat lite mer på bilen. Dock har jag fortfarande inte fått i laddtrycksmätaren, ska göra det snarast...

Jag prova att köra fullgas på alla växlar från stillastående och märkte av att den bluddrar,tvekar,hackar upp till ca 3000 rpm på fullgas på alla växlar, och över det så går den jämnare tills man lägger i nästa växel.

Inga felkoder förutom ECM6440 som jag skrivit om i den andra tråden.

Låter det som magnetventilen ?
Kanske ska testa att byta stift ?, ska inte bytas än på några tusen mil enligt service schemat, men det kanske sitter skit stift i.
av Kojje
Låter ju faktiskt inte som laddtrycksproblem utan tändningsproblem vid belastning kolla tändspolar.
av jaob
Kojje skrev:Låter ju faktiskt inte som laddtrycksproblem utan tändningsproblem vid belastning kolla tändspolar.
Hur kollar man dem ? :S.
Borde det inte lämnas en felkod om någon av dem spökar ?

/P
av jaob
update då.

Har ida kopplat in laddtrycksmätare och konstaterat att den håller stadigt laddtryck på 0,5 bar och toppar ibland på 0,6 bar.

Alltså borde magnetventilen vara hel ?
Ska testa att byta till nya stift när dem kommer hem på posten.

Sen har jag slut på ideer och inga felkoder heller.
av jaob
Okej jag ger snart upp....hjälp mig hur ska man lösa detta jobbiga problem.

Kollat med laddtrycksmätare och ligger stadigt på 0,5bar.
Bytt tändstift idag, dem såg bra ut lite slitna, jämn färg på alla 5. (Volvo orginal stift satt i och även dem nya )
Sitter relativt nytt luftfilter i (Biltema)
Provat att stänga av Ac = ingen skillnad
Provat att stänga av antisladd = ingen skillnad
Finns inga felkoder
Går kanon på tomgång.
Alla slangar borde väl vara hela när det är ett stabilt laddtryck.

Tar det en gång till.
Felet kommer när man åker på lågt varvtal och gasar på fullt, alltså när man belastar motorn. Då hackar,bluddrar,tvekar den upp till ca 3000 rpm för att sedan gå jämnare.

man märker knappast av det om man kör normalt och inte gasar på allt för mycket.
av Mikael G
Vet att en del haft liknande problem när någon av tändspolarna är dålig. Dock inte tillräckligt dålig för att det ska sättas någon felkod.
av jaob
Mikael G skrev:Vet att en del haft liknande problem när någon av tändspolarna är dålig. Dock inte tillräckligt dålig för att det ska sättas någon felkod.
Hur kollar man upp detta ?.
Är det bara att lämna in bilen så att dom mäter upp dem på något sätt ?
av Mikael G
jaob skrev:
Mikael G skrev:Vet att en del haft liknande problem när någon av tändspolarna är dålig. Dock inte tillräckligt dålig för att det ska sättas någon felkod.
Bra fråga, vet ej om det går att mäta.

Jag hade köpt en ny och provat att plocka bort de befintliga spolarna en i taget och provkört för att se om det någon skillnad. Blir det ingen skillnad när du byter för cylinder 1, sätt tillbaka den gamla och byt tändspolen för cylinder nummer 2 etc. Kostar lite drygt 500kr på skruvat. Det är väl vad en felsökning kostar om man får det billigt.
av jaob
Mikael G skrev:
jaob skrev:
Bra fråga, vet ej om det går att mäta.

Jag hade köpt en ny och provat att plocka bort de befintliga spolarna en i taget och provkört för att se om det någon skillnad. Blir det ingen skillnad när du byter för cylinder 1, sätt tillbaka den gamla och byt tändspolen för cylinder nummer 2 etc. Kostar lite drygt 500kr på skruvat. Det är väl vad en felsökning kostar om man får det billigt.
Så skulle man ju kunna göra faktist. dvs så länge det inte är fel på flera.
Dum fråga kanske men funkar det att låna tändspolar från en bil som icke har turbo ? dvs 140hk modellen ?

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]