Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanT5
Fick inge ladd på min v70 och krångla som helvete fick ladd med pys men inte med magneten.
Tog och låna en lmm från en kompis och då fick jag helt plötsligt ladd så vet inte om lmm kan krångla med magnetventilen också.
Tog t-röd och tvätta mät tungan inne i min lmm, lät den torka och prova och sen har jag haft fullt ladd igen.
Vet man ju inte om de va kabeln som varit glapp heller då da men hade lite små ryck med innan ja tvätt lmm.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
StefanT5 skrev:Tog och låna en lmm från en kompis och då fick jag helt plötsligt ladd så vet inte om lmm kan krångla med magnetventilen också.
Eftersom styrboxen använder signalen från lmm för att beräkna laddtrycket och hur det ska styras så hänger dem saker ihop. Krångar lmm och ger konstiga / felaktigt signaler så märks det på laddtrycket med. Och man får ingen felkod på den förrens lmm skickar signaler som är utanför vissa gränser.
av nightrunner
hitta felet nu,, lmm va åt helvete, köpt en ny och nu går bilen som den ska igen,, monterade tillbaka MV oxå men nu till att annat problem,, bilen rycker till när turbon laddar fullt, precis som den bluddrar till och varvar inge mer,, vad kan ha hänt då??
har monterat nytt chipp men samma ryck,,

kan de va mycke annat än typ överslag i tändkablar eller fördelade??
borde ha men tändningen att göra eller??
av *pettson*
Bortser vi från att turbon är för liten, dp:n förmodligen för trång och intercoolern har för dålig verkningsgrad så det mesta blir överhettat och att du förmodligen inte kör på 102 oktan så visst kan det vara tändningen. Men då borde problemet kommit mycket tidigare. Problemet är förmodligen förutom dom för små sakerna för körstilen och förhoppningarna, att oktantalet är för lågt för körstilen. 95 oktan räcker långt, men det räcker inte till att bottna laddet runt 1.2 bar. Då krävs egentligen mer än 98 oktan men 98 är det som finns att tillgå och inte ens då går det att hålla i länge eftersom allt som sagt blir för varmt.
95 oktan räcker däremot utmärkt till att köra som vanligt med bilen och för att köra om en o annan medbilist med. Men som sagt inte till sportig körstil med ständiga fulladd.
Ett chip tänjer gränserna för vad orginalsakerna klarar. Att förvänta sej att få en sportraket innebär att man får börja om ifrån början med att bygga. 300hk med chip varandes i alla 15 sekunderna man kan ta ut dom innan det mesta blir för varmt (för att vara ärligt är effekterna tagna vid en peak på nån sekund vid bromsning). Eller 300hk som går att plåga på bana i 3 timmar är två helt skilda uppbyggnader.
Bilen drar normalt sett inte mycket längre än till 6000rpm. Max effekt uppnås i trakterna kring 5300rpm oavsett om du har chip eller inte, från 5300 går det saktare uppåt.
Styrdonet tillåter 2,5 sekunder vid 6500rpm och sen endast 6200rpm innan den stänger av pumpen.
av nightrunner
de e ju de som e de konstiga att de händer nu, körde hela förra sommarn med exsakt samma grejjer och bilen gick hur bra som hellst, jag kör inte som en kåt 18 åring utan jag vill att de ska finnas lite motor när de behövs,

om ja ska köra om tex och trycker fullt så hackar den till vid full gas och fullt ladd, de har den inte gjort förut,
dessutom smårycker bilen ibland när man kör lugnt vilket är mycke irriterande, inget av dessa problem hade jag förra sommarn utan dom har stegvis uppkommit nu sen ja tog fram bilen igen, kör inte på vintern med den,
av nightrunner
japp,, ska göra de, har bytt stift och filter nyligen så de blir ny kabelsats och fördelare och rotor, satans va dyrt de va men man måste ju,,,
av nightrunner
Ang magnetventilen, kan nån tala om vilken slang som ska gå till vilken färg på magnetventilen, de E ju märkt med röd, blå och gul, ger mig fan på att ja ha koppla fel
Nästa elbil från Volvo?

Volvo vill bli mer "premium". En del av […]

Godkväll vänner. Först en fr&arin[…]

Hej allesammans! Läst om många problem[…]

Snedslitna däck V70-2012

Verkar vara lurigt med de bakbussningarna. Min gjo[…]