Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DIM är instrumäntgruppen.

batteriet i en bil har en uppgift (om vi är lite hårda) det är att starta motorn, sen sker alla strömförsörjning fårn generatorn.

ett dåigt batteri eller dålig generator kan inte göra så DIM släcks ned (inte om allt annat i bilen fungerar)
När batteriet är så urladdat att bilen inte går att starta, så klarat batteriet fortfarande av att driva DIM & andra komponenter.
can-systemet jobbar med 5V så du stör inte ut det bara för att strömmen dippar till 10-11V

Om DIM "dör" så känner SRS styrenheten av att SRS varningslampan inte momunuserar med SRS styrenheten, o tänder då en felkod för detta. Det är svarat på varför SRS fel lyser.
Fairass skrev:Okej.
Jo när du säger det så låter det ju väldigt logiskt.
Men är DIM samma sak som kombiinstrumentet?
Och vad gör man åt detta om det nu är det som är felet?

Tack för svaren igen!
DIM äe kretskortet som sitter i kombiinstrumentet. Det finns flera trådar som behandlar kombiinstrumentet.
Techsupport skrev:Garanterat instrumentfel. Antingen anlitar du en firma som reparerar instrumentet åt dig eller så köper du ett nytt för minst dubbla pengarna.

Det är så alltså... Vad pratar vi för pengar när det gäller en reparation då?
Måste säga att det känns lite jobbigt att börja med detta när man nyss inhandlat bilen.
Men shit happens when you party naked som man brukar säga =)
Fairass skrev:
Techsupport skrev:Garanterat instrumentfel. Antingen anlitar du en firma som reparerar instrumentet åt dig eller så köper du ett nytt för minst dubbla pengarna.

Måste säga att det känns lite jobbigt att börja med detta när man nyss inhandlat bilen.
Om du söker på fomumet så finns det flera trådar i ämnet. Flera på forumet har skickat kombiinstrumentet till en firma i Karlstad som jag tror heter ODB-tuning. De fixar instrumentet för 2 500 kr. Jag kommer troligen själv att göra så. Detta priset är rena klippet jämfört med att sätta in ett nytt kombiinstrument. Volvo i Malmö ville ha 12 500 kr och Mechanum sa runt 8 000:-. Det är helt galna priser. Varför kan de inte sälja lösa kretskort?
Arnold skrev:
Fairass skrev:

Om du söker på fomumet så finns det flera trådar i ämnet. Flera på forumet har skickat kombiinstrumentet till en firma i Karlstad som jag tror heter ODB-tuning. De fixar instrumentet för 2 500 kr. Jag kommer troligen själv att göra så. Detta priset är rena klippet jämfört med att sätta in ett nytt kombiinstrument. Volvo i Malmö ville ha 12 500 kr och Mechanum sa runt 8 000:-. Det är helt galna priser. Varför kan de inte sälja lösa kretskort?

Jo jag hittade en tråd gällande den firman precis efter jag skrev inlägget här...
Håller med om priserna. Det är ju Volvo inte BMW eller MB vi pratar om...
Ska ringa ner till Karlstad och kolla med dom hur det funkar.
Tror vi kan lämna tråden då det inte verkar vara några tvivel längre.

Tack för alla svar!
Fick tillbaka instrumentet idag. Satte i det och än så länge fungerar det.
Kan varmt rekommendera OBD Tuning i Karlstad om det är fler som får problem med kombiinstrumentet.
Väldigt bra service och snabb hantering. Skickade in det i onsdags och hade det idag igen.
Får väl se om problemet är borta för gott.

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.