Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Ett spällbyte är ju bara marginellt dyrare än en 6/12/18/24000mils service, och faktiskt billigare än 16.000mils servicen så det är väl inte hela världen om det fallerar, även om det naturligtvis är trist. Att få laga saker på bilar för pengar i den här storleken är väl dock sådant man får räkna med.

Min V70-01 21000mil går fortfarande med orginalmonterat MM-spjäll. Motorn har dock fått ny olja var tusende mil sedan ny och fick den uppdaterade spjällprogramvaran vid ~12.000mil om det spelar någon roll?

/Martin
av Fred
Att jämföra kostnaden för ett fallerande spjäll med vad en service kostar är väl inte direkt relevant? Självklart får man räkna med kostnader om man äger bil men just spjällhuset är en komponent som skall hålla bilens normala livslängd, detta ska det till och med finnas domstolsbeslut från USA på! Det var ju därför Volvo tvingades till ett "goodwill"-program för dem.

Byte av olja regelbundet påverkar inte slitaget av spjället och den uppdaterade programvaran lagar inte spjället, den ger bara lite respit innan spjället ger upp totalt. Mao är det bara lite respiratorhjälp för att hålla liv i liket så länge som möjligt...självklart tänkt att få så många bilar som möjligt att överskrida gränserna för "goodwill"-programmet.
Användarvisningsbild
av MartinS
Fred skrev:Att jämföra kostnaden för ett fallerande spjäll med vad en service kostar är väl inte direkt relevant? Självklart får man räkna med kostnader om man äger bil men just spjällhuset är en komponent som skall hålla bilens normala livslängd, detta ska det till och med finnas domstolsbeslut från USA på! Det var ju därför Volvo tvingades till ett "goodwill"-program för dem.

Byte av olja regelbundet påverkar inte slitaget av spjället och den uppdaterade programvaran lagar inte spjället, den ger bara lite respit innan spjället ger upp totalt. Mao är det bara lite respiratorhjälp för att hålla liv i liket så länge som möjligt...självklart tänkt att få så många bilar som möjligt att överskrida gränserna för "goodwill"-programmet.
Japp, domstolar i USA är ju ofta ganska sunda, eller ;-) Nej, men visst skall de hålla länge, men om de fallerar när bilen är gammal och gått närmare 20.000mil tycker inte jag det är så anmärkningsvärt.
Jämförelsen mot service vara bara för att jämföra kostnaden, inte behovet. Jag tycker inte en reparation för ~6ksek är så farlig egentligen, det är sådant man får räkna med om man kör "gamla moderna bilar" (kan man skriva så?). Det kostar väl ungefär så mycket att byta ett par kul och styrleder, eller ett avgasystem. Avgassystem byter man ju sällan innan 10år på dagens Volvos medans det i princip ingick i servicen på en 240, en del konstruktioner blir bättre och andra blir sämre.
Då tycker jag det är värre när ESP styrenheter går sönder som kostar ~30ksek, vinkelväxlar som pajar för 20ksek, det svider mer än lovligt.

Om programvaruuppdateringen håller spjället vid liv till bilen som i mitt fall är 10år gammal och rullat 21.000mil så tycker jag den fungerar alldeles utmärkt oavsett vad man vill kalla den.

Jag trodde täta oljebyten minimerade problemet då det minimerar risken för för problem med vevhusventilationen, som jag i sin tur trode kunde leda till att "oljeimpregnerad" luft går tillbaka till insuget. Men jag kanske är helt ute och cyklar?

/Martin
Användarvisningsbild
av wissel
Jag trodde täta oljebyten minimerade problemet då det minimerar risken för för problem med vevhusventilationen, som jag i sin tur trode kunde leda till att "oljeimpregnerad" luft går tillbaka till insuget. Men jag kanske är helt ute och cyklar? Nej det tror inte jag iaf.
När det gäller ETM osv. så finns det väl "Fordonsspecifikationer" som anger typ Bilens livslängd på vissa komponenter av till exempel allt som rör avgaser mm.....och dom Konsumentorganisationer som finns i USA är betydligt starkare och vågar jävlas mera då deras hemmamarknad är betydligt "Viktigare" av okänd anledning för mig.....det är tydligen tuffare att sälja bilar i Kalifornien än i Svedala ?
Die dumme schwede.....kanske gäller här. :D :-O) :-)-)
av Fred
Felet som uppstår i spjällhuset är att resistorbanan slits av de gafflar som löper över den. Det har ingenting med vare sig oljebyte eller vevhusventilation att göra. Dålig vevhusventilation kanske smutsar ned själva insugsloppet i spjället men det är ju bara att rengöra så går det fint igen. De trasiga resistorbanorna går inte att rengöra, och inte heller bytas, utan man måste byta hela enheten. Bara det är ju helt galet, men det går i den valda linjen: inget ska lagas utan allt ska bytas...och kunden betalar.

Martin, din bil har antagligen körts ganska varierat så gafflarna har inte legat och gnuggat på samma ställe så mycket.
av Per L
Har du en icke turbobil så sitter spjället riktigt bra till för att byta själv. Det är endast en elkabel som sitter i en klamma som är svår att komma åt.

Min morsas S60 -01 140 hk fick ett beg gasspjäll (med gul etikett) från en S80 140 hk och jag brydde mig inte ens om att programmera om det. Bilen går nu sedan 2 år perfekt.
Spjället köpte jag hos en bilskrot. Det hade en liten skada på huset så det kostade bara 1000-1500 kr och jobbet gjorde jag själv. Det behöver således inte bli så dyrt att fixa felet med litet tur.

Per L
Användarvisningsbild
av wissel
Gelis skrev:02:orna har väl boschspjäll och där finns inte spagettiproblemet
Både och har jag sett.

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]