perhall skrev:Jag är med. Och jag hade inte koll på allt det du beskriver nu. Men det jag menar är att utväxlingen på ettan i sig - 3,583 (D3) mot 3,385 (2,4D) - inte alls ger hela bilden utan det beror på slutväxeln. Och om jag förstått det rätt så varvar en D3 manuell 2000 i 123 km/h medan en 2,4D gör det i ca 110 km/h vilket talar för att båda har nästan exakt samma hastighet per 1000 r/m på ettan. Men att vridet kommer tidigare ökar givetvis körbarheten en aning.
Nu pratar du S80/V70 (och nya V60/S60). Manuell FWD för den som inte läst föregående inlägg. Nya slutväxeln till D3 är på 3,565 och 2,4d hade 3,773.
Så om din uppgift stämmer för D3 (dvs 123 km/h) så innebär det att 2,4d (min bil) har ca 116 km/h på 2000 rpm. [123*3,565/3,773]
Kuriosa: en sådan lång slutväxel som 3,565 har inte funnits (för Volvo-FWD-växellådorna) sedan Audi-dieseln i 850. Men då var det femväxlat. Nu är det sexväxlat. (Slutväxlarna har tidigare stäckt sig mellan 3,773 och 4,786. Den senare återinns i XC90/XC60 AWD.)
Det fina med nya ettan är att backen är lika kort som AWD-växellådornas back. Det innebär att du får bra förbrukning framåt (tack vare att du kan välja lång slutväxel) och bra reverseringsförmåga t.ex. med släp. Det bästa av två världar helt enkelt. Totalutväxlingen på ettan är endast en promille "sämre" (längre) på ettan kontra 2,4d medan backen är 4 procent kortare (=bra). Eftersom övriga växlar är oförändrade innebär den längre slutväxeln ca 6% högre totalutväxling (=6% numeriskt lägre).
För XC60/XC70 FWD (DRIVe) MY11 är slutväxeln samma som MY10. Endast ettan (och därmed backen) är nya. Se mitt förrförra inlägg.