Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Tartryffel skrev:Nej om ena facket är tomt är det lugnt. Men det händer att folk köper det stora (dyra filtret) och ska stoppa dit, ser att facket för det är tomt och trycker dit sitt filter, men missar att plocka bort det gamla (billiga och enkla) filtret i andra facket. Då blir det för mycket motstånd i filtret.
jag skulle säga tvärt om. folk köper det billigare filtret o monterar, trots at bilen ska ha det dyra.
Väldigt vanligt när en icke meäkesverksta har gjort service, dom köper det biligaste (ofta tar dom ioförsig bort det dyra) men då har ju kunden fåt fel filter!
av Tartryffel
CarMan skrev:
Tartryffel skrev:Nej om ena facket är tomt är det lugnt. Men det händer att folk köper det stora (dyra filtret) och ska stoppa dit, ser att facket för det är tomt och trycker dit sitt filter, men missar att plocka bort det gamla (billiga och enkla) filtret i andra facket. Då blir det för mycket motstånd i filtret.
jag skulle säga tvärt om. folk köper det billigare filtret o monterar, trots at bilen ska ha det dyra.
Väldigt vanligt när en icke meäkesverksta har gjort service, dom köper det biligaste (ofta tar dom ioförsig bort det dyra) men då har ju kunden fåt fel filter!
Ja okej, samma resultat dock i och med att båda facken fylls.
Användarvisningsbild
av Matin
Hur ser man skillnad på de olika filtren?

Jag har efter haft bilen på service fått problem där jag upplevt att bilen blivit dammigare snabbare inne i kupén. Nu när alla björkfrön kommer, så har det flugit ut ett gäng ur ventilationen vid varje start.
Efter Volvo-verkstaden sagt "det går inte att montera det fel, så det är nog bara gammalt skräp som hamnat fel vid bytet", så har jag nu själv tagit ur kupéfiltret och fann att det var veckat på ett par ställen på ena sidan av "filterramen".

Annars såg filtret i sig ganska simpelt ut, lite gråljust till färgen.

Tänkte åka till verkstaden och slå näven i bordet i morgon :)
Användarvisningsbild
av helgonet1
Matin skrev:Hur ser man skillnad på de olika filtren?

Jag har efter haft bilen på service fått problem där jag upplevt att bilen blivit dammigare snabbare inne i kupén. Nu när alla björkfrön kommer, så har det flugit ut ett gäng ur ventilationen vid varje start.
Efter Volvo-verkstaden sagt "det går inte att montera det fel, så det är nog bara gammalt skräp som hamnat fel vid bytet", så har jag nu själv tagit ur kupéfiltret och fann att det var veckat på ett par ställen på ena sidan av "filterramen".

Annars såg filtret i sig ganska simpelt ut, lite gråljust till färgen.

Tänkte åka till verkstaden och slå näven i bordet i morgon :)
Bytte mitt kupefilter igår på bilen i sign. Köpte ett original sk pollenfilter på Lidbil, försäljaren sade att det ska vara "pollenfilter" om det inte finns luftkvalitetssensor i bilen, vilket det inte finns i min bil. Satt ett litet grövre filter innan av märket Mahle. Originalfiltret är lite klenare s a s. Satte det i facket längst in alltså det närmast durken. Det andra är tomt. Testade iofs att sätta in filtret där men det passade inte i det facket. Samt det gamla filtret satt längst in. Lade märke till att det inte "fastnade" i facket utan det föll ut så jag förmodar att det är locket som håller det på plats.
Visa din semesterbil(d)

Nu är knarren till folka parkerad i Belfast l[…]

Bromsbelägg byte

Å du kan ju bromsa lite mera fösta tide[…]

I sverige byter vi sällan komplett v&au[…]

Är inte gräns för varning 51mm? nor[…]