- mån 01 mar 2010, 23:27
Med Diesel i tanken blir det pengar på banken och med pengar på banken kan man gå på Grillen och fyllan tanken...
Moderator: Moderatorer
isak skrev:om 10 år kanske vi har samma procentsats som övriga europa?Tyvärr kan vi inte skylla på "miljönissar" att landsortsmackar lagts ned. Vi hade en UnoX-mack här i samhället som lades ner för att det var för liten omsättning.Så nu ligger närmaste mack 12 km härifrån. Att sedan hela UnoX/Norsk Hydro såldes två år senare och blev ST1 hör inte hit. Så om vi inte tankar, så lägger bolagen ner macken.Ett samhälle på 1.700 innevånare räcker tydligen inte för de stora bolagen.
hoppas vi i framtiden kan tanka överhuvudtaget på landsbygden?
miljönissarna har ju redan sett till att mackar läggs ned!
isak
snoddasD5 skrev:Med Diesel i tanken blir det pengar på bankenStämmer säkert, om man nu inte kör någon av Volvos 5-cyl dieslar med PF .. (HMM)
kvantskum skrev:snoddasD5 skrev:Med Diesel i tanken blir det pengar på bankenStämmer säkert, om man nu inte kör någon av Volvos 5-cyl dieslar med PF .. (HMM)
.
Honke skrev: Skulle du vilja vidarutveckla det?! :???:Efter partikelfiltrets intåg så ökade förbrukningen rätt markant, folk som för körjournal t.ex. taxiägare och vagnparksägare märkte detta mkt väl.
isak skrev:vilka tvingade oljebolagen investera minst 1,5 mille i E85 utbyggnad i glesbygd? därför du får åka 12 km för att tanka, jo MILJÖNISSEPARTIET! du får vara glad som klarar dig med 12 km vissa på landsbygden kan ha 12 mil o mera.Ja det var inte det svaret jag fick, över anledningen, då jag pratade med UnoX innan de tog bort macken i samhället. Eftersom de hade för lite i vinst på bränsle så skulle de lägga ner alla små mackar som bara sålde bränsle. Alternativet hade varit att bygga en större station där de sålde andra varor (livsmedel och annat krafs), och det hade inte samhället underlag för. Du har rätt i att myndigheterna har bestämt att alla mackar skall ha minst ett alternativt bränsle till de fossila. Men de säger inte vilket. Det är visst någon liten mack som säljer ved (gengas) för att kringgå bestämmelserna. Får se hur det går.
isak
kvantskum skrev:Okej, detta visste jag inte. Man lär sig alltid något nytt o var nyfiken eftersom jag funderar på just en diesel....Honke skrev: Skulle du vilja vidarutveckla det?! :???:Efter partikelfiltrets intåg så ökade förbrukningen rätt markant, folk som för körjournal t.ex. taxiägare och vagnparksägare märkte detta mkt väl.
Själv är jag väl egentligen inte heller så värst imponerad över förbrukningen, fastän jag kör mycket ekonomiskt så är jag inte ens i närheten av förbrukningssiffrorna som de "filterlösa" bilarna har.
Hade tidigare en BMW 530d E60 -05 som var "konverterad" till raka rör och där sjönk förbrukningen rejält samtidigt som motorn vaknade upp avsevärt, och fick en överraskande rapp gasrespons för att vara en diesel. :mrgreen: