Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dinus740
men hur vet jag att min bil har dubbelmasse svänghjul? ibland på tomgång så kan de rassla till ibland, men ett sånt svänghjul tar väl bort de ljudet om de funkar som de ska?

när jag slirar på kopplingen i fart så vibrerar de samtidigt som de kommer ett rassel ljud när jag kör.. är så på alla växlar.. och även när jag segdrar bilen så kommer rasselljudet mellan 1200-1800 varv.. sen slutar de..
av PDK
Jo jag har samma rasselljud som du har, speciellt när man segdrar bilen.
1200-1800varv låg min på också, men nu har det minskat lite, vet ej varför dock. Mellan 1500-1700 hörs ett rassel, sen inget mer. Märkte en förbättring när jag bytte olja i lådan, dock ingen hurra-upplevelse! :D

Det med rassel finns att söka på forumet. Finns en utmärkt förklaring till det, skrivet av pettsson.
av Dinus740
har nu bytt koppling.. var inte dubbelmasse svänghjul på min.. har bytt dom 2 övre motorfästerna, och den under lådan plus höger fäste.. men när jag krypkör så vibrarar de fortfarande eller om jag slirar på kopplingen.. bilen känns fortfarande glapp..

kan de vara drivknuterna då?
skakar även i ratten när de skakar..
av Dinus740
har känt på drivknutarna.. inget glapp alls kan ja känna.. de enda ja märker är ett glapp på kanske 3 cm när ja vrider på drivaxel direkt efter lådan med växel i.. vrider ja däcken fram och tillbaka och håller på drivaxel så är de helt stumt hela vägen till lådan..
av Dinus740
märkte precis att de vibrerar endast när bilen börjar rulla i dragläget.. alltså de vibrerar inte om jag trampar ner bromsen och finner dragläget.. men så fort ja släpper bromsen och bilen smått börja rulla så blir de ett jävla liv :cry:

ingen som har ideér?
blir så trött på detta, en fantastisk bil annars
av *pettson*
Dinus740 skrev:märkte precis att de vibrerar endast när bilen börjar rulla i dragläget.. alltså de vibrerar inte om jag trampar ner bromsen och finner dragläget.. men så fort ja släpper bromsen och bilen smått börja rulla så blir de ett jävla liv :cry:

ingen som har ideér?
blir så trött på detta, en fantastisk bil annars
Hur åtgärdades svänghjulet vid bytet av kopplingen? Jag antar att det togs bort för byte av packboxen bakom.
av Dinus740
var ute och fösökte lite mer nu.. vibrationerna pulserar när jag håller koppling på samma ställe i början av dragläget.. pedalen vibrerar inte något.. men växelspaken vibrerar när jag kör.. de gör den inte på våran andra 850..

kan de var något som vibrerar i lådan när den inte har så mycke belastning?
Vdash

Det är väldigt svårt att förs[…]

Det går att stänga av voc (ta bort fun[…]

Eftermontera kupevärmare

Jag vet inte hur det är just för din mod[…]

Rost bakom Stänkskydd 245

Lämna in till någon som svetsar det d&a[…]