Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
Jag bytte mina på båda sidor för 3 år sedan på min 854 96:a och har kört ca 7 tusen mil med dessa utan problem och dom är inhandlade på BILTEMA .
av stanze
Bytte på min v70-00 vid 4500 mil.Var på en Volvoverkstad och där påstod dom att det var fabrikationsfel på dom vilket jag tror stämmer för nu har jag kört 14500mil utan minsta problem med dessa stag.Alltså ORIGINAL stag.Hur länge håller piratdelarna??
av Kena
Var glad om det är de där stagen som går sönder. Jag verkar ha kommit i ett styrledsstim. Inga dyra delar iofs. och lätta att byta. Men original ska väl hålla mer än 4-5000 mil? Dessutom kommer hjulinställning till för just under tusingen.
av *pettson*
Ganska kul att läsa jämförelser egentligen. Alla stag på marknaden idag har lagringar i plast för kullederna. Även om fettet är det bästa i världen så kommer vi inte ifrån att det nu inte råkar vara plast framtagen för nasa. Stagen är en av många detaljer som inte får vara för bra (spindelleder en annan detalj). Det är en anledning till att få in kunden på verkstan. Gärna för merjobb om det är möjligt. Inget hemligt i det. Ingen verkstad eller reservdelstillverkare är intresserad av att tillverka eller medverka till att inga delar behöver bytas. En felkälla som OFTA finns är att man monterat stag med muttersmacken och inte haft ett mothåll. Man roterar då ledkulan i hastighet med tryck mot plasten, den deformeras och du får ett minimalt glapp. Som dom flesta känner till så växer glapp väldigt fort när dom väl uppkommit.
Men..varför kan en del åka 5000mil och andra 1500 mil? Bortser vi från kvalitetsproblem som helt säkerligen finns både nu och då på alla fabrikat, så finns det en mycket viktigare faktor. När åkte ni på samma typ av vägar sist? Är alla asfaltsracers? Ett stag som skakar 3000 mil på blandad väg låt säga 30% grusväg eller oljegrusväg o resten asfalt är enormt starkt gjort. Ett stag som kan göra 10.000 mil på nylagd asfalt 100% av tiden är betydligt mindre imponerande. Nu till nästa stagätare.. hur kör du? Oavsett väg.. Den som kör utan att på nåt sätt kränga i kurvor skonar sina stag nåt oerhört. Bägge stagen utför sin rörelse mellan fjäderben och kräningshämmare samtidigt med samma kraft mestadels. Skiljer kraften så gör den det oerhört lite.
Den som kör avancerat får duktiga spänningar i sina stag och lagringar då ett stag pressas ihop och ett dras ut, naturligtvis med kräningshämmaren emellan. Kör man då avancerat på grusväg, ja då är man rejält elak mot grejorna eftersom du dessutom skakar dom rejält under sträck och tryck faserna.
Kanske låter det som nåt långsökt till varför jämförelsen mellan fabrikat eller bilar är mera eller mindre värdelös.. Men så är fallet tyvärr. Nu är väl första tanken: är inte bilen till för att köras?.. Jodå är svaret.. men körstilen och underlaget bestämmer serviceintervallet. Det här gäller ju t.ex stötdämpare med, man kan inte sätta ett intervall och påstå att vid låt säga 15000mil är dämpare slut. 15000 mil på fin asfalt, ja då är dämparna som nya. 15000 mil med grusväg och oljegrus, gärna lite avancerad körning. Ja då är dom som trasiga cykelpumpar av rent slitage.

Det blir liksom som när folk jämför bränsleförbrukning mellan samma bilmodeller. Hur kan man förvänta sej en jämförelse mellan platta skåne och kulliga östergötland plus 10 faktorer till som temp, fukt, vind? Här finns knappt en fläck som är helt rak? Allt lutar nedåt.. eller uppåt oavsett vad det ser ut som där på vägen. Det enda jämförelsen duger till då är ju att man kan sätta ett förbruknings spann vid en viss hastighet för att se om där finns nån som har nåt som verkligen sticker ut. Nogrannare blir det inte. Lägger man sen till att alla inte räknar dropparna när dom tankar, pumpar inte slår ifrån exakt lika två ggr osv.. ja det blir inte bättre nogrannhet heller.
av Kena
Ja jag vet då inte, men jag har samma körstil på både höger och väster sida, jag har monterat styrlederna med fastnyckel och dragit för hand, jag har kört samma vägar som tidigare (detta även med båda hjulen). De gamla yttre och inre styrlederna höll båda 11000 mil(alla körde tydligen samma väg) men nu...höll den ena några tusen mil och den andra finns inte ett glapp på. Är inte det ojämn kvalitet så kan någon då förklara vad det är?
av *pettson*
Om det är samma fabrikat på bägge och dom byttes samtidigt så lär det vara ojämn kvalitet.
av timebandit
Jag kör faktiskt lite olika från dag till dag med min bil och gillar att gasa lite extra i stora kurvor etc.
Sedan kör jag olika beroende på vänster eller högersväng har jag märkt. Högersvängarna kränger mycker mer ;) Detta borde väl för min del göra att stag osv slits olika?
Jag kan stolt säga att hela (nästan) min framvagn består av Biltema och Skruvat delar. Just dessa stagen är från Biltema har har hållt i 7000mil just nu utan att börja glappa. Dessa har jag dratt med mutterdragare fast haft ett mothåll på baksidan.

Att säga att Biltemas är skit vore för mig en dum förklaring. Har själv haft mest problem med "Volvo original" delar faktiskt. Varken hjullager, stag eller bromsbackar har vart bra, dem har gått sönder/slitits väldigt snabbt.

Jag får nog sälla mig in i Pettsons led och säga att det mesta beror nog på hur man kör och ibland kan man väl få "måndags ex" eller nått. Själv har jag jämfört Biltema och Original på många delar och håller mig till Biltema.
Användarvisningsbild
av CarMan
När volvo hade problem med sina stag, var jag nere i fabriken o besökte några konstruktörer o kolla bland annat på de skaktester dom själva gör med bilarna.
Volvo hade inte fått några fel alls på stagena på sina tester, därför godtjändes dom & modifierades minst i 4 olika varianter, innan en bra variant kom.
Volvo är inte intreserade av att bien ska gå sönder, den bil som håller i eveghet ger bästa reklamen & är den mest lönsamma, allt annat är skitsnack!

volvos skaktest innehöll då ingen hjulvridningar eller fuckt, det kan vara en anledning till att felet inte uppmärksamades.

volvo sa okså att det inte var specielt svårt att bygga et stag som höll, men det måste ju ha en relevant tilverknings kstnad, o det är just denna som styr hårt när man bygger bilar. nästan alla såna här fel som upp kommer beror på att man gör förendringar för att hålla ned tillverkningskostnaden. (det he inget att göra med att man ska få byte delarna i framtiden, det är en myt)
av *pettson*
Kanske var det en myt när VAGs representant stod i svensk tv och erkände att det svåraste som fanns för en tillverkare var att göra en reservdel som höll såpass bra att en kund var nöjd och kände att han fått en bra del för pengarna, men att den ändå gick sönder tillräckligt ofta för att repareras. Han erkände rakt av att eftermarknaden var det som tjänade in pengarna, inga reparationer= inga verkstäder och inga intjänade pengar. Det låg inga stora pengar i att sälja bilar. OM det var en myt så såg nån miljon människor det samtidigt. Att låtsas som att alla märken inte jobbar likadant är liksom att förvilla forumsdeltagarna.
Vad gäller stagen som du stått och kikat på, kunde du med din yrkesskicklighet gett dom ett tips: om man orkat göra hela kulleden i metall och smort densamma så hade den hållit just nära i evighet.
Men på nåt sätt var det mera frestande att göra kulskålen i plast. Är säker på att produktionskostnaden inte gått upp många ören, men att däremot livslängden tredubblats eller mera. Det vet säkerligen dessa ingenjörer som du pratade med också.
Det som är ännu mera märkligt, är att SAMTLIGA stag du hittar på marknaden. svenska, tyska, kinesiska vad du vill. Har en kulskål i plast. Inte kan väl alla vara så dumma och spara ören på samma detalj?
Mera såna diskussioner kan vi ta via PM.
av Kena
CarMan skrev:När volvo hade problem med sina stag, var jag nere i fabriken o besökte några konstruktörer o kolla bland annat på de skaktester dom själva gör med bilarna.
Volvo hade inte fått några fel alls på stagena på sina tester, därför godtjändes dom & modifierades minst i 4 olika varianter, innan en bra variant kom.
Volvo är inte intreserade av att bien ska gå sönder, den bil som håller i eveghet ger bästa reklamen & är den mest lönsamma, allt annat är skitsnack!

volvos skaktest innehöll då ingen hjulvridningar eller fuckt, det kan vara en anledning till att felet inte uppmärksamades.

volvo sa okså att det inte var specielt svårt att bygga et stag som höll, men det måste ju ha en relevant tilverknings kstnad, o det är just denna som styr hårt när man bygger bilar. nästan alla såna här fel som upp kommer beror på att man gör förendringar för att hålla ned tillverkningskostnaden. (det he inget att göra med att man ska få byte delarna i framtiden, det är en myt)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hade problem med sina stag, har problem skulle jag vilja säga....

Bra att du skriver att delar testas i provbänk inomhus, det bekräftar ju min/vår teori att det är vi konsumenter som är testförare/försökskaniner och får stå för en större del av utvecklingskostnaderna som tillverkarna sparar in på.

"Volvo är inte intresserade att bilar går sönder" nä inte de stora delarna kaross-motor-växellåda osv. Det skulle bli ramaskri om motorerna tex. inte klarar avgaskraven eller växellådor börjar rasa på löpande band.

Som Carman skrev, hur dyrt är det att göra ett stag som man gjorde förrut, infettat? sälj ett till det dubbla priset och jag köper det direkt
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]