Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Men en vecka senare efter en helg av regn och rusk så hoppade man tillbaka till ruta ett.
Bilen startar inte.

Den hostar lite precis efter att man släpper startnyckeln.

Så för att sammanfatta allt:
Bilen funkade inte, trots startmotor, gnista och startgas.
Drog igång bilen. Bilen funkade. Laddade batteriet.
Bilen startar av sig själv.
En vecka senare. Bilen startar inte.

Så om ni har några nya tankar får ni gärna dela med er!

Mvh
Marcus
Jag hade ett marigt startproblem förra veckan. Gnista, bränsle gick fram och allt verkade bra. Det visade sig att stiften hade sotat igen, trots att de såg fräscha ut. Testa med nya stift och se om det blir bättre.
Testat med startkablar? Funderade eftersom det gick när du laddade batteriet.. Ifall generatorn börjar sjunga på sista versen så kan ju batteriet laddat ur på en vecka... Fungerar det med startkablar är batteriet eller generatorn(eller anslutningar till dessa) dags att titta över...
Nej, startkablar har jag inte provat. Men dagen efter mitt förra inlägg startade jag den med nyladdat batteri som stått inne över natten. Den startade efter många försök med startmotorn så om det berodde på dåligt med ström i batteriet borde den ha gått igång direkt.

Men jag fick igång den så jag kunde köra den till verkstaden där de skulle byta bromsskivor nästa dag. De lyckades inte starta den men rullade in den i garaget och bytte temperaturgivaren som tydligen var dålig. Efter det startade den (dock hade den stått inomhus) de ställde ut den och dagen efter (alltså idag) hämtade jag den och den startade lätt trots regn och rusk. Men kanske var det bara att den hade varit igång dagen innan som gjorde att den var lättstartad.

Jag märkte också när jag körde hem den att den kunde dö när man snabbt varvade upp från tomgång. Men det kanske inte är så konstigt när den var kall? Jo, lite konstigt var det nog allt :/. När den hade blivit varm var det inga större problem, den puttrade till lite men varvade sen upp utan problem. Så jag vet inte om problemet är helt löst än eller om det är något annat som gör att den var lite kinkig även när man varvade.

Jag ska nog hur som helst byta tändstift i helgen och se om det blir något bättre av det.

Tack för svaren! Jag håller tummarna! :-)-) :-)-)
Uppdatering:

Fortfarande startproblem vid fuktigt väder. Det har ju inte varit annat väder så jag vet ju inte. Men när den har stått i garage eller körts ordentligt ofta verkar den fungera.

Jag har sen tempgivarbytet inte blivit stående med bilen. Den har gått igång men har behövt minst 5 sekunder med startmotorn innan den börjar tända.

Så jag skyller på det förbaskade novembervädret. Så vad är det då som gör att vissa bilar inte klarar det här vädret?
Tycker det låter som det är fukten som krabbar. Som jag skrev i någon annan tråd. En liten spricka i fördelaren kan ställa till liknande problem. Ibland även sprickor som är nästintill osynliga för ögat. Ta dän fördelarlocket och kolla om det är fukt där. Torka ur både locket och fördelaren. Kan vara knepigt att komma åt riktigt bara.

Värt att testa iaf.
vänta tills det är mörkt , starta bilen , öppna huven och fram med en blomspruta med rent vatten i .
Spraya lite försiktigt vid tändkablar och fördelare !
eventuella överslag syns i mörkret - sedan kan man ALLTID få fram överslag om man sprayar tillräckligt mycket !
/emwtur
Tack för tipsen!
Jag ska ta en titt på fördelarlocket när jag har tillgång till ett torrt garage. Finns det något knep för att upptäcka mikroskopiska sprickor?

Jag tror (hoppas) att min verkstad kan ha hittat problemet nu samtidigt som de kikade på bromsarna.

De provstartade. Gick inte. Bytte tändspole. Startade utan problem.

Så det verkar ju ha varit tändspolen. Den hade en liten spricka i plasten där det möjligen skulle kunna ha krupit in fukt. Det märkliga var att när de bytte tillbaka till den gamla tändspolen igen för att testa så startade bilen utan problem igen. ?:-/ Men det kan ju ha gått lättare att starta för att den nyligen hade varit igång.

Får helt enkelt se hur den går i fortsättningen.
centipod skrev:Tack för tipsen!
Jag ska ta en titt på fördelarlocket när jag har tillgång till ett torrt garage. Finns det något knep för att upptäcka mikroskopiska sprickor?

Jag tror (hoppas) att min verkstad kan ha hittat problemet nu samtidigt som de kikade på bromsarna.

De provstartade. Gick inte. Bytte tändspole. Startade utan problem.

Så det verkar ju ha varit tändspolen. Den hade en liten spricka i plasten där det möjligen skulle kunna ha krupit in fukt. Det märkliga var att när de bytte tillbaka till den gamla tändspolen igen för att testa så startade bilen utan problem igen. ?:-/ Men det kan ju ha gått lättare att starta för att den nyligen hade varit igång.

Får helt enkelt se hur den går i fortsättningen.

Som sagt fukt ställer till mycket.

Kan va tändspolen som e dålig, dyrt.

Fördelarlocket, 100 kr nytt.

Du har tändkassett på den va?
Händer också ibland på 740 att dom bara börjar strula men oftast så bara säger den stopp direkt. och kommer oftast inte krypande.
Många knepiga fel består på bränslereläet. Följ informationstråden i början på 700-900 forumets relä som visar fig. E. Byt reläet eller går bra att lösa om alla lödpunkter som finns inuti.
Volvo s60 2005 Låg oljenivå

Oljenivågivare som är trasig är en[…]

Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]