Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansod
#335030
Om jag fattat det rätt så är det bara på 230k motorn du skrotar ventilerna så länge vi pratar om 8v motorer.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#335070
Hilmer skrev:
bensinskalle skrev:
Rådlös skrev:Kan komplettera Hilmer och hans svar här.
Det är bara i K-modellerna och 16-ventilarna som ventilerna förstörs vid ett kamremsbrott.

Men byt ändå så är du säker i 8000 mil framåt.
Nej på b23 så skrotar man ventilerna också, står i en volvomanual ja har hemma att ventilerna tar i om man snurrar motorn utan kamremm...
Ventilerna tar inte i kolvarna på en B23 oavsett vad som står i manualen.
:idea: okej.... Står typ varningar överallt i manualen:

"Varning! på B23 får ej vevaxalen vridas då kolvarna kan slå i ventilerna!"

De är ju riktiga volvo manualer, inge haynes eller så.....
Användarvisningsbild
av Hilmer
#335174
bensinskalle skrev: :idea: okej.... Står typ varningar överallt i manualen:

"Varning! på B23 får ej vevaxalen vridas då kolvarna kan slå i ventilerna!"

De är ju riktiga volvo manualer, inge haynes eller så.....
Självklart vill dom ha sitt på det torra ifall det skulle hända nåt, men det är inga som helst problem med att ventilerna tar i. Som redan skrivits så är det K-motor och 16V som inte klarar av ett rembrott.
Hur det är med B200 är jag för stunden lite osäker på, men övriga 8V rödblockare klarar det iaf.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#335402
Hilmer skrev:
bensinskalle skrev: :idea: okej.... Står typ varningar överallt i manualen:

"Varning! på B23 får ej vevaxalen vridas då kolvarna kan slå i ventilerna!"

De är ju riktiga volvo manualer, inge haynes eller så.....
Självklart vill dom ha sitt på det torra ifall det skulle hända nåt, men det är inga som helst problem med att ventilerna tar i. Som redan skrivits så är det K-motor och 16V som inte klarar av ett rembrott.
Hur det är med B200 är jag för stunden lite osäker på, men övriga 8V rödblockare klarar det iaf.
Okej ;) 200 ska de väl vara fritt på också då de bara är mindre borrning på dom jämfört me 230

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]