Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av micke011
Vi hade precis samma "trauma", fick beskedet tidigare i dag att vi inte kunde få en bil enligt offert, så det blir till att välja mellan att beställa en bil med möjliga options eller börja leta på annat håll. Jag tror inte heller att man som säljare är bunden till offerten utan först när man har ett skriftligt avtal kan man som kund hävda ingånget avtal.
av JHg
micke011 skrev:Jag tror inte heller att man som säljare är bunden till offerten utan först när man har ett skriftligt avtal kan man som kund hävda ingånget avtal.
En offert är INTE ett ingånget avtal, ett avtal ser ut enligt följande:

Ett verksamt företag ingår i stort sett dagligen avtal med andra parter, vilka både kan vara privatpersoner eller andra företag. Avtal kan vara både muntliga och skriftliga. Ett muntligt träffat avtal är lika giltigt som ett skriftligt. Vid en eventuell tvist är det dock mycket svårt att bevisa vad som sagts muntligen, gör därför till vana att alltid träffa skriftliga avtal.
Avtalslagen innehåller de grundläggande lagregler som gäller då ett avtal kommer till och hur det blir giltigt. Avtalslagen är dock till stor del dispositiv, vilket innebär att den bara gäller om parterna inte avtalat något annat.

Hur ett avtal blir till
I avtalslagen beskrivs de grundkrav på hur ett avtal sluts mellan två parter.

anbud + accept = avtal

Detta är den enklaste formen av avtal. Någon lämnar ett anbud (offert, erbjudan- de) till en annan part. Vederbörande accepterar detta anbud och ett avtal har träffats.

Ta följande exempel:

Anderssons Möbler AB har efter en förfrågan från IT Special AB lämnat ett anbud (offert, erbjudande) på konferensutrustning till IT Special på totalt 25 000 kronor. Anbudet är giltigt i 30 dagar.

Om IT Special AB accepterar erbjudandet inom 30 dagar har IT Special AB lämnat en accept, vilket innebär att parterna träffat ett bindande avtal.

Acceptfristen
Acceptfrist (betänketid) är den tid som går från det att Anderssons Möbler lämnat anbudet till det att IT Special senast måste ha lämnat besked om de vill acceptera anbudet. I detta fallet har IT Special fått en acceptfrist på 30 dagar.

Det säljande företaget bestämmer själv hur lång acceptfristen ska vara. Under denna tid är det säljande företaget bunden av sitt anbud.

Om den säljande parten inte angivit hur lång acceptfristen ska vara gäller följande:

Vid muntligt avtal
Om parterna träffats eller talat med varandra per telefon ska accept läm- nas omedelbart om inte annat överenskommits.

Vid skriftligt avtal
Om parterna skriftlig träffat en överenskommelse gäller avtalslagens regel om en s.k. legal acceptfrist som består av tre delar:
- Tiden för anbudets befordran från säljande till köpande part.
- En skälig betänketid för den part som ska köpa.
- Tiden för att befordra svaret från köpande till säljande part.
När det gäller "Tiden för anbudets befordran från säljande till köpande part" och "Tiden för att befordra svaret från köpande till säljande part" är de relaterade till varandra. Om den säljande parten skickar anbudet med brev förväntas den köpande parten svara på samma sätt. Då det gäller "skälig betänketid" är den beroende på anbudets komplexitet, vilket innebär att enklare anbud har en kortare acceptfrist medan komplexa anbud har en längre acceptfrist.

För sent lämnat svar
Om det köpande företaget accepterar erbjudandet efter det att acceptfristen gått ut, är inte det säljande företaget längre bunden av sitt anbud.

Ren accept
Om kunden accepterar erbjudandet inom den utsatta tiden, utan att vilja ändra på något, kallas det en ren accept.

Oren accept
Det normala i ett affärsutbyte mellan parter är att kunden vill pruta på priset eller förhandla om innehållet i det lämnade erbjudandet (offerten, anbudet).

Om kunden accepterar erbjudandet men med en förändring eller ett tillägg ses det som ett avslag men förenat med ett nytt anbud. Nu är det dock kunden som är avsändare och det är det säljande företaget som ska tacka ja eller nej.

Om det säljande företaget accepterar de förändringar som kunden föreslagit är det lämpligt att skriva om det ursprungliga erbjudandet med ändringarna och med allt annat i övrigt oförändrat. Denna offert som nu är justerad enligt kundens önskemål skickas tillbaka.

I verkligheten kan denna trafik med erbjudanden och orena accepter pågå ett tag innan ett avtal träffas. Vid större affärer brukar förhandlingar mellan parterna genomföras.

Fel i anbud
Tyvärr händer det ibland att det blir en felskrivning i erbjudandet (offerten). Om det säljande företaget skrivit 500 kr per styck och det skulle ha varit 5000 kr per styck så gäller inte offerten, under förutsättning att köparen borde insett att det var en felskrivning. Det är dock upp till det säljande företaget som offertlämnare att bevisa detta.

Om det säljande företaget upptäcker ett fel efter det att offerten är skickad har företaget möjlighet att återta erbjudandet om det hinner meddela kunden senast i samband med att han får offerten. (Genom att t.ex. skicka ett fax)

Ogiltiga avtal
Vid vissa tillfällen kan ett avtal ogiltigförklaras om det finns brister i avtalsförut- sättningarna eller att det finns omständigheter vid avtalets ingående som påverkat avtalet. Omständigheter som kan påverka avtalets giltighet:

Bedrägeri, d.v.s. svikligt förledande

Bristande form

Bristande rättshandlingsförmåga

Förklaringsmisstag, d.v.s. felskrivning och liknande

Förfalskning

Oskäligt mot någon part, kan då jämkas

Psykisk störning

Råntvång

Utpressning

Ej bindande avtal
Reklamutskick, annonser, kataloger och liknande material är inte att betrakta som ett anbud. De olika villkoren anses bestämmas först då kunden och säljaren träffas i t.ex. en butik och där kommer överens. Ett av villkoren kan till exempel vara priset.

En butik som av misstag skriver ett felaktigt pris i en annons är inte bunden att sälja varan till detta pris. Annonsen ska i stället ses som en uppmaning, från butiken till kunderna, att lämna ett anbud om att köpa varan.
Användarvisningsbild
av micke011
Då kan man i och för sig undra om inte en offert är bindande från det säljande företaget, med tanke på det JHg skriver

"Det säljande företaget bestämmer själv hur lång acceptfristen ska vara. Under denna tid är det säljande företaget bunden av sitt anbud."

Om man sitter med en offert i handen så får man anta att man har någon dag på sig att tänka över det, precis som vi hade, och i den stod alla options specificerade. Det var också den offert vi accepterade, vilket i sig är en bindande överenskommelse från båda parter. Så i princip skulle jag sannolikt kunna hävda bindande avtal och kräva en motsvarande bil till angivet pris eller missar jag något?
av CalleV70
anbud + accept = avtal .
Det du skriver verkar vara lite googlande?
Accepten ska vara från båda håll. Några vill göra gällande att offerten är juridisk bindande. Så är det inte. Om du inte ordererkänner en order, kan kunden ha svårt att tvinga dig att leverera. Det är en pappersprodukt!
Vidare kan man hänvisa i offerten till allmäna inköpsbestämmelser.

Har du köpt en vara och leverantören ordererkänt den, har du som köpare svårt att hoppa av utan kostnad. :mrgreen:
av JHg
Ja, förklaringen har jag googlat eftersom jag inte orkade skriva of förklara.
Men lagen är klar! Ett säljare måste stå vid ett anbud om inga uppenbara fel förekommer i det!

Lag (1915:218) om avtal

1 kap. Om slutande av avtal

1 § Anbud om slutande av avtal och svar å sådant anbud vare, efter ty här nedan i 2-9 §§ sägs, bindande för den, som avgivit anbudet eller svaret.
Vad i nämnda paragrafer stadgas skall lända till efterrättelse, så vitt ej annat följer av anbudet eller svaret eller av handelsbruk eller annan sedvänja.
I fråga om avtal, för vars giltighet enligt lag fordras iakttagande av viss form, gälle vad särskilt är stadgat.

2 § Har anbudsgivaren bestämt viss tid för svar, skall han anses hava föreskrivit, att svaret skall inom den tid komma honom till handa.
Är i brev eller telegram, vari anbud göres, viss tidrymd utsatt för svaret, skall denna räknas från den dag brevet är dagtecknat eller den tid på dagen telegrammet är inlämnat för befordran.

3 § Göres anbud i brev eller telegram utan att tid för svar däri utsättes, måste antagande svar komma anbudsgivaren till handa inom den tid, som vid anbudets avgivande skäligen kunde av honom beräknas åtgå. Vid beräkningen av nämnda tid äge anbudsgivaren, där ej annat föranledes av omständigheterna, förutsätta, att anbudet framkommer i rätt tid samt att svaret avsändes utan uppskov efter det anbudstagaren åtnjutit skälig betänketid och icke varder under vägen försenat; är anbudet gjort i telegram, äge anbudsgivaren tillika förutsätta att svaret befordras på enahanda sätt eller annorledes kommer honom lika tidigt till handa.
Anbud, som göres muntligen utan att anstånd med svaret medgives, måste omedelbart antagas.

4 § Antagande svar, som för sent kommer anbudsgivaren till handa, skall gälla såsom nytt anbud.
Vad nu är sagt äge dock icke tillämpning, där den, som avsänt svaret, utgår från att det framkommit i rätt tid och mottagaren måste inse detta. I ty fall åligger det denne, om han icke vill godtaga svaret, att utan oskäligt uppehåll giva avsändaren meddelande därom; underlåter han det, anses avtal hava genom svaret kommit till stånd.

5 § Avslås anbud, vare det förfallet, ändå att den tid, varunder det eljest skolat gälla, ej gått till ända.

6 § Svar, som innehåller, att anbud antages, men som på grund av tillägg, inskränkning eller förbehåll icke överensstämmer med anbudet, skall gälla såsom avslag i förening med nytt anbud.
Vad nu är sagt äge dock icke tillämpning, där den, som avgav svaret, anser det överensstämma med anbudet och mottagaren måste inse detta. I ty fall åligger det denne, om han icke vill godtaga svaret, att utan oskäligt uppehåll giva meddelande därom; underlåter han det, skall avtal i enlighet med svarets innehåll anses hava kommit till stånd.

7 § Anbud eller svar, som återkallas, vare ej gällande, där återkallelsen kommer den, till vilken anbudet eller svaret är riktat, till handa innan han tager del av detta eller samtidigt därmed.

8 § Har den, som avgivit anbud, förklarat sig icke påfordra uttryckligt svar därå, eller utvisa omständigheterna, att han ej förväntar sådant, vare anbudstagaren ändock pliktig att på förfrågan giva besked, om han vill antaga anbudet; underlåter han det, anses anbudet förfallet.
Angående vissa fall, då underlåtenhet att avböja anbud anses såsom antagande, är särskilt stadgat.

9 § Där någon i meddelande, som eljest vore att anse såsom anbud, använt orden "utan förbindelse", "utan obligo" eller liknande uttryck, anses meddelandet allenast såsom uppfordran att avgiva anbud av det innehåll meddelandet giver vid handen. Inkommer sådant anbud inom rimlig tid därefter från någon, vilken blivit sålunda uppfordrad att avgiva anbud, och måste mottagaren inse, att anbudet framkallats genom hans uppfordran, åligger det honom, där han icke vill antaga detsamma, att utan oskäligt uppehåll giva meddelande därom till anbudsgivaren; underlåter han det, skall han anses hava antagit anbudet
Användarvisningsbild
av micke011
Vi valde i alla fall att inte pressa säljaren, men sannolikt kommer vi att beställa en annan bil, eventuellt från en annan handlare. Segt att Volvo inte "tillåter" att man väljer fritt bland alla options på en fabriksny bil, de tillverkas ju på precis samma lina som alla "vanliga" bilar, men jag fick förklaringen att det har gått över all förväntan med Business-bilarna så man var tvungen att begränsa det för att inte få slut på bilar. Fan trot :twisted:
av bilgalen
Jag tycker du ska vara glad att du slapp den där 2.5FT. En 2.4D 175hk lär ju ha mycket bättre andrahandsvärde plus att du kommer dubbelt så långt på en tank jämfört med 2.5 FT :)
Användarvisningsbild
av Jensen
Skälet till att man från Volvos sida strypt en del tillval är
skattetekniskt.
Då man paketerat Business bilarna på ett visst sätt
så måste man strypa en hel del options för att kunna sälja bilen
och fortfarande ha priset som förmånsgrundande.
Man kan allts inte ha en Business Edt och samtidigt ha
alla options öppna för beställning.
Denna info fick vi på ett möte med flertalet chefer från
VPS under förra veckan.

micke011:
Varför ska du beställa bil någon annanstans??
säljaren kan tyvärr inte påverka vad Volvo beslutar
sig för mitt under produktion.
Ska du välja ett annat märke så förstår
jag dig givetvis.
av perhall
När en bilhandlare oväntat/plötsligt meddelar att de inte kan hålla det de erbjudit i en offert, våndas de säkert ordentligt. Det måste vara jobbigt att meddela en kund att det som erbjöds för någon vecka sedan inte längre gäller. Samtidigt kan man inte komma ifrån att bilköpare är ganska bortskämda. Många bil-återförsäljare går med förlust men tvingas ändå stå för offerter som de inte får uppbackning för hos generalagenten, bjuda på reparationer gm goodwill, överbetala inbyten för att behålla kunder etc.
Tråkigt för alla parter, men just nu åtminstone är det rätt tufft för alla: småföretagaren som köper bilen, återförsäljaren och självaste Volvo.
PH
Användarvisningsbild
av saint
bilgalen skrev:Jag tycker du ska vara glad att du slapp den där 2.5FT. En 2.4D 175hk lär ju ha mycket bättre andrahandsvärde plus att du kommer dubbelt så långt på en tank jämfört med 2.5 FT :)
Nu var det inte förbrukningen som styrde mig i valet av bil. Jag kör bara 1000 - 1200 mil om året.
Det var mera att denna känndes väldigt rapp och hyffsad skön att köra.Har ju min V70 2,4 04 bensin att jämmföra med.
Men det skall sägas att jag skall ta och provköra diseln.
För här kan man ju få alla tillval man önskar.

Väl mött alla.

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]