Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Menar faktiskt haynes eller motsvarande. Den är förvisso tunn som papper. Men den innehåller det en NYBÖRJARE bör veta om sin bil. Mera info är onödigt eftersom mekkunskaperna oftast inte sträcker sej längre än boken. När man börjar bli mera avancerad så räcker inte 2-3 biblar. Vi pratar om ca 1hyllmeter om du ska ha det mesta om 850.
Jag för min del gjorde min egen verkstadshandbok för 92-95, där har jag samlat lite bra info från olika källor. Det blev runt 2600 sidor i pdf format. Den täcker även minsta detalj om insprutnings systemen. Jag har dock inte integrerat dieselmotorn.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Hehe det där är vad jag kallar informationskälla :D 2600 sidor, lagomt lite :D
oh fy för Haynes-versionen av Volvo 940(den svenska översättningen)! Den är för kortfattad, knapphändig, dåligt översatt å knapphändigt illustrerad. Finns det något alternativ (Gärna på oöversatt engelska eller oöversatt svenska)? Det fanns fina böcker till 145/245 förr i tiden.

Haynesböckerna verkar vara helt olika till sin omfattning och ambitionsnivå beroende på vilken bil det gäller. Gillade skarpt en engelsk orginalversion av en Haynesbok som behandlade Vauxhall/Opel Kadett GSI.

Själv har jag en 12 V lödkolv med tenn+ någon eltestmejsel utöver de vanliga verktygen och Haynesboken förstås.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Rent tekniskt sett skulle jag nog kunna meka med vilken bil som helst med dom verktyg jag har i väskan och lådorna.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]