Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej pettson!
Flamfällan har varit borta sen jag köpte bilen och det är ju många
som tar bort den just för att det kleggar igen här.

Varför skulle oljeförbrukningen öka med flamfällan borta?
Den oljan som följt med enda hit upp kommer inte precis
rinna ner i slangen till oljefällan utan följa med gaserna
in i insuget.

Måste ju ifrågasätta lite och bolla tankarna ;)

Kan du motivera varför du tycker det är bättre att han en så
kommer jag åka och köpa en på måndag!

Sen har jag funderat på att ta bort dom smala jävla slangarna
som sitter orginal och sätta dit grövre slangar och göra större
anslutning på insuget.

Frågan är om det är en bra eller dålig idé, med ett grövre slangar borde
gasmängden som kan passera öka samtidigt som hastigheten på
gasen borde minska vilket skulle leda till att mindre olja hinner följa med
in i insuget och istället fastna i oljefällan. Låter det inte bra? ;)
av *pettson*
Jag motiverar det med att man som mekaniker ska informera om att oljekonsumtionen ökar med borttagen flamfälla. Det har varit så sen B23 tiden.Det är ingen skillnad nu heller.
Anledningen är att det är sista stället där oljan kan kondensera och faktiskt rinna tillbaka. Det hämmade även flödet lite grand så att gashastigheten var just lite lägre utom då i dom små hålen. Det gjorde att mindre olja följde med.
Själv så skulle jag inte jiddra med vevhusvents slangarna eftersom det trots sin enkelhet är mycket mattematik bakom för att ha så perfekt flöde som det är möjligt. Om du kikat inuti oljeavskiljaren så förstår du vad jag menar med att systemet måste kalibreras med sin gashastighet. Oljeavskiljaren innehåller endast en mellanvägg och inget annat. Den väggen blir helt värdelös om man gör avsteg. Det är samma problematik som med turbobilarna. Om du använder orginalslangen till turbon från lmm med dess anslutning så har du inga som helst problems med vevhusventen. Men även om du flyttar över den till ett hemgjort rör som är grövre så fungerar det inte. Bilen börjar garanterat dra olja och strula. Detta eftersom gashastigheterna inte längre stämmer och anslutningsnippeln inte längre är avstämd.
Lånar tråden o ställer frågan om du fått sbar på dit problem??Jag har nämligen samma problem.Ny flamfälla,rent i kanalerna.allt är nytt,,dvs slangar o allt..Men ändå ryker det som en skorsten ur oljestickan!!!O jag har jämt komp på alla cylindrar!!!
vad är problemet,Bilen står nu i garaget nerplockad o jag funderar på motorbyte för att komma från detta sjuka problem,,
Bilen är en 855 -94 144 hk..
Någon med bra tips??Som inte redan har kommit fram..
En fundering , ni har både 4-ventilsmotorer och har väl då 2 slangar som ansluter uppifrån i oljefällan, den ena går rakt upp in under tändstiftskåpan, den andra går bort till friskluftsslangen. Kan ni ha förväxlat slanganslutningarna vid monteringen?
Vet ej hur oljefällan ser ut invändigt och om det har nån praktisk betydelse vilken slang man ansluter var, kanske Pettsson vet om han har sågat upp en oljefälla?
Hej!

Kanske lite gammal tråd nu men jag har fortfarande problem med att det försvinner olja.

Nu efter en ganska lång tids körning så har jag märkt att det har läckt ganska mycket olja
från kamaxeln där fördelarlocket sitter. Det har även läckt från den främre kamaxeln som har
en sensor utanpå.

Lite lite olja har läckt vid oljepåfyllningslocket också men det är ingenting jämfört med
kamaxeltätningen där fördelarlocket sitter. Har läckt så pass mycket att det "runnit"
ner på sidan av blocket och ner på växellådan.

Bilen drar ca 1L på 100 mil och gör i övrigt väldigt bra. Ser aldrig några fläckar på asfalten.

Frågan är varför det läcker på dessa ställen. Jag har bytt alla packboxar när jag renoverade
motorn kan det vara så att jag inte riktigt fick dit dom ordentligt?

Tyckte jag var noggran med att göra rent och sen olja in dom innan montering.

Ett annat alternativ kan vara om jag har för högt tryck i vevhuset, kan det börja läcka
här eller borde det läcka på andra ställen då?

Vevhusventilationen byttes för ca 2000 mil sen så den kan knappast vara igensatt redan...
Skulle väl vara om jag har för mycket blow-by i cylindrarna då...

Alla tips är välkomna, hur som helst ska jag byta packboxarna och hoppas att problemet
försvinner.
Hej.
Jag har haft problem med olja som kommer ut på toppen, i mitt fall har det varit v-ventilationen som spökat.
Oljan kom ut via påfyllningen. Vid några tillfällen tändes lampan för motorelektronik som gav felkod 232 i A2.
Rengöring hjälpte att få bort koden.
Vågar man prova med rengörande tillsatsolja som går i motorn på tomgång, sedan ut med gamla oljan och förhoppningsvis oljastoppen följer med ut. Jag kommer ihåg på 70 talet STP olja, den var då allmänt erkänd.
Har sett den dammig på en hylla i en affär
hej
vi har en 850 årsmodell 95
å det e en 20 ventilare
den har ingen komp på 5 sylinder
å den drar ca 1 liter olja på 20 mil.
den blå rycker på höga varv och den drar ca 1.4 liter milen

så vi vill jätte gärna har hjälp av någon som kan hjälpa oss snälla

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]

Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]