Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Blue
DDD skrev:Låter bra. Kul att det ordnade sig.
Hmmm.
Dags att öppna upp tråden igen.
Problemfixningen höll i sig i ca en mil.
Felkoden fortfarande 2-2-3
Tomgångsmotorn bortplockad och rengjord samt testad i bänk, öppnar om man ger den spänning.
Frågan är ju då vad som skickar signalen till tomgångsmotorn.
Jag har även haft bort lägesgivaren vid svänghjulet och rengjort.
Noterbart är kanske åxå att hastighetsmätaren slår upp till 40 och ner igen när man man slår på tändningen. Osäker på om det varit så innan.
Jag behöver nu all tänkbar hjälp.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Börja med att kontrollera att ventilen får spänning. Koppla ur kontakten till ventilen och vrid på tändningen till läge 2. Mät spänningen mellan klämma 1 på kabeln & jord. Här ska vara batterispänning.
Mät resistansen mellan stiften på ventilen. Ska vara ca 8 ohm.

Bränslerelät (bakom säkringarna) ger spänning till ventilens stift 1 vid tändning på.
Styrenhet (bränsle) framför passagerardörrens nedre gångjärn, styr funktionen av ventilen.

Om styrenhetens anslutning #33 (som går till ventilens stift 2) är kortsluten till jord, blir strömförbrukningen för hög...vilket ger felkod 2-2-3.
Om strömförbrukningen mellan bränslerelä & styrenhet stift #33 (via ventilen) är under 0,12 amp. ger även detta felkod 2-2-3.
av Blue
Jocke S. skrev:Börja med att kontrollera att ventilen får spänning. Koppla ur kontakten till ventilen och vrid på tändningen till läge 2. Mät spänningen mellan klämma 1 på kabeln & jord. Här ska vara batterispänning.
Mät resistansen mellan stiften på ventilen. Ska vara ca 8 ohm.

Bränslerelät (bakom säkringarna) ger spänning till ventilens stift 1 vid tändning på.
Styrenhet (bränsle) framför passagerardörrens nedre gångjärn, styr funktionen av ventilen.

Om styrenhetens anslutning #33 (som går till ventilens stift 2) är kortsluten till jord, blir strömförbrukningen för hög...vilket ger felkod 2-2-3.
Om strömförbrukningen mellan bränslerelä & styrenhet stift #33 (via ventilen) är under 0,12 amp. ger även detta felkod 2-2-3.
Okej.
Utebliven spänning bör då innebära kabelfel eller reläfel.
Samma sak med felaktig resistens.
Jag skall testa att detta så snart jag kommer åt
Om spänning och res. är ok ska man då börja rikta in sig på styrenheten ?
Är inte riktigt övertygad om fel på tomgångsmotorn ger detta symptomen.. eller?

Har nu mätt.
Spänningen ligger på 12,2 V och resistensen på 9 ohm.
Vid provstar går bilen (förmodligen ytterst tillfälligt) helt bra.
Jag tror att jag skall försöka låna en LMM och köra ett tag med.
Finns det en chans att det är samma på en 244 -88B ?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Blue skrev:Om spänning och res. är ok ska man då börja rikta in sig på styrenheten ?
Jag skulle koppla ur styrenheten (ta ur säkring #1 först) och mäta resistansen mellan klämma 33 & 9 på kabel-kontakten. Där ska vara ca 8 ohm.

Beträffande LMM, så funkar det om det är samma bosch-nummer på dom. Mät resistansen mellan klämma 1 på kabel-kontakten till LMM & jord (LMM urkopplad). Där ska vara 0 ohm.
av Blue
Jocke S. skrev:
Blue skrev:Om spänning och res. är ok ska man då börja rikta in sig på styrenheten ?
Jag skulle koppla ur styrenheten (ta ur säkring #1 först) och mäta resistansen mellan klämma 33 & 9 på kabel-kontakten. Där ska vara ca 8 ohm.
Lördag idag, äntligen tid att greja lite.
följde Jocke S. råd och mätte på kabel-kontakten. Där var rätt motstånd 8 Ohm.
Har även delat alla i motorrummet åtkomliga kopplingsstycken. Inspekterat, blåst rent samt fyllat med kontaktfett.
Bilskrället går fortfarande som den skall och nu är även felkoden borta.
Jag skiftade LMM med en annan bil. Så att jag har ingen aning om vad som egentligen var/är felet.
Uppstår samma fel på bilen som nu åker omkring med min gamla LMM vet jag.
Tack alla.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
En spontan tanke...
Med tanke på att (som jag förstår, så går bilen som den ska nu) du bröt spänningen till styrenheten...så återställdes grundvärdena!
Beträffande kontaktfett, så ska man INTE ha kontaktfett i kontakter till lambda sond & kombiinstrumentet.
av Blue
Jocke S. skrev:En spontan tanke...
Med tanke på att (som jag förstår, så går bilen som den ska nu) du bröt spänningen till styrenheten...så återställdes grundvärdena!
Beträffande kontaktfett, så ska man INTE ha kontaktfett i kontakter till lambda sond & kombiinstrumentet.
Jo, bilen går som den ska.
Jag är konfunderad. säkring #1 har jag haft ute ett antal ggr tidigare. Även batteriet har varit bortkopplat.
Skillnaden nu är att jag haft väck hela kontaktstycket till styrenheten.
Eftersom inget fel direkt är konstaterat och åtgärdat känns inte bilen direkt pålitlig.
Ska bli intressant att se om det uppstår driftstörningar på firmabilen som rullar med min gamla LMM. Jag lurar lite på vad som händer om inte renbränningen av tråden fungerar.
Jag tar fasta på det du säger. Det blir inget kontaktfett till lamdan eller kombin. Men varför?
Hastighetsmätaren har däremot blivit tokig och slår mellan 0 & 80 stillastående och vägrar passera 80 vid körning. Fast det kan väl knappast ha med det andra att göra. ör väl vara givare i bakaxel kablage eller mätare.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]