NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kostas
vickan skrev:Hej!

Sitter och spanar på nya sulor inför våren, de original 15 tum som jag fick med till bilen ger ju inte världens upphetsning precis :wink:

Nu till min fråga, kan man sätta på 18 tum på flexifuelen eller börjar det bli max med 17? Volvo´s 20mm sänkning är även planerad. Och ifall 18 går vilken däckdimension är bäst? / om det nu är 17 tum som gäller vilken däckdim ska man välja där?

tacksam för så många svar och synpunkter som möjligt ;-//
Det går t.o.m att sätta på 20 tum bara så ni vet :mrgreen:
Användarvisningsbild
av vickan
Kostas skrev:

Sitter och spanar på nya sulor inför våren, de original 15 tum som jag fick med till bilen ger ju inte världens upphetsning precis :wink:

Nu till min fråga, kan man sätta på 18 tum på flexifuelen eller börjar det bli max med 17? Volvo´s 20mm sänkning är även planerad. Och ifall 18 går vilken däckdimension är bäst? / om det nu är 17 tum som gäller vilken däckdim ska man välja där?

hehe, SÅ stort hade jag nog inte tänkt mig :shock: ingen risk att 18 tum tar i hjulhuset eller dylikt? Och hur påverkar en sänkning detta?
Användarvisningsbild
av Degnell
vickan skrev:
Kostas skrev:

hehe, SÅ stort hade jag nog inte tänkt mig :shock: ingen risk att 18 tum tar i hjulhuset eller dylikt? Och hur påverkar en sänkning detta?
Min bil är utrustad med sportchassi orginal, dvs. sänkning från volvo. Tidigare ägaren hade även han 19" monterat på bilden. Dock endast 215 breda. Han påstod att det gick förträffligt och jag kollade lite extra i hjulhusen efter skav när jag monterade vinterdäck, men hittade inget :)
Användarvisningsbild
av vickan
Degnell skrev: Min bil är utrustad med sportchassi orginal, dvs. sänkning från volvo. Tidigare ägaren hade även han 19" monterat på bilden. Dock endast 215 breda. Han påstod att det gick förträffligt och jag kollade lite extra i hjulhusen efter skav när jag monterade vinterdäck, men hittade inget :)
Kanon :-)-) Då får det bli ett par 18 tum till våren.. stor skillnad mellan 225/40 kontra 215/45 ?
Användarvisningsbild
av vickan
psycho4fun skrev:
vickan skrev: Kanon :-)-) Då får det bli ett par 18 tum till våren.. stor skillnad mellan 225/40 kontra 215/45 ?
Enligt http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp är 215/45 18":

1,8% högre (hela däcket)
5.5% större profil
2.1% större rullomkrets

Sedan är ju oxå däcket 10mm smalare ..
Jämförde med 225/40 18"

Tack! :-)-) kanon sida, jämförde 196/65-15 som sitter på bilen nu med ett par 225/40-18, skillde bara 0,3 & i rullomkrets vilket är väldigt bra. skillde faktiskt några procent mer om jag tog 215/45-18.. Så bara 225 går på så är det lugnt.
Användarvisningsbild
av vickan
#27 skrev:Volvo rekommenderar styrutslagsbegränsare när man monterar 18"..

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 251723.htm

såg att de även rekommenderar en ny mjukvara.. är det tanken att man då ska byta mjukvara igen till vintern hmm ??:-/

tror nästan jag chansar och kör utan mjukvara och styrutslagsbegränsare.. funkar det så funkar det, annars blir det väl till att beställa en sådan sats med... :|

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]