Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Bränslefiltret sitter under bilen alldeles framför tanken.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Finns det inget i hål 6 beror det på att du har ett kombinerat tänd- och bränslesystem i samma styrenhet. Då får du alla felkoder i 2:an.
...
Läste på lite, systemet heter Fenix, finns även på 850.

Styrenheten måste veta när du gasar för att kunna skvätta in mer bränsle. Två givare är inblandade då: Spjällägesgivaren och undertrycksgivaren/MAP. Båda får en matning på 5 V och skickar en utsignal som beror på undertrycket respektive gaspedalens läge. Det här kan du mäta, du ska ha en kabel på 0 V, en på 5 V och en utsignal. Gasen är lätt att testa, koppla in voltmetern och gasa. Titta på insprutningsenheten, givaren sitter på ena änden på spjällaxeln.
Undertrycket är ganska högt på tomgång, så mät där. Och sen en gång till med motorn avstängd, då är det atmosfärstryck.
av 440 -95 1.8i
Hej, jag har lokaliserat spjällägesgivaren och hittade en trepolig kontakt. Jag undrar i vilken av polerna jag ska mäta? :oops:
Om jag ska kunna mäta så måste jag ju dra ur kontakten och då dör väl bilen? Är lite förvirrad :???: Du får gärna skriva lite mer utförligt hur jag ska gå till väga. Är jättetacksam för hjälpen. Fick höra att det kunde vara fel på styrenheten, hoppas verkligen inte det!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Pilla tillbaka gummit på kontakten så kommer du åt att mäta bakifrån när den är inkopplad.
Det är bara att mäta sig fram till vilken som är vad. Som sagt, trepolig kontakt:
*matning 5 V
*jord
*utsignal.
Nu har jag lärt mig att bilen fungerar helt ok utan en spjällägesgivare, den är bara till för att man inte ska få en fördröjning när man gasar. Det som däremot är avgörande för att styrenheten ska känna av när du gasar är MAP-sensorn. 2 vakuumslangar precis bakom inprutningsenheten hade spruckit och drog in tjuvluft. 1 av vakuumslangarna går till MAP sensorn. Jag har bytt båda slangarna och bilen går som en rakeet. :D

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]