Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kawahasse
blev 9 bilar på granngatan i Motala inatt. Skönt att man klarade sig, hade min v70 ca 50m från grannens som blev av med sin, nu står den i garaget.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Mycket problem med sådant i skåne just nu, det plockas mestadels airbags och xenonlampor men även bakre diodbelysning. Detta sker utan åverkan på bilen och utan att larmet går igång, hur fan dom lyckas vete gudarna...
I detta fallet handlar det om BMW, men även VW har fått sin beskärda del...

Dessa delar säljs väl sedan till "verkstäder" utomlands för att kunna "återställa" krockskadade bilar till rimliga pengar...
av *pettson*
Hilmer skrev:Mycket problem med sådant i skåne just nu, det plockas mestadels airbags och xenonlampor men även bakre diodbelysning. Detta sker utan åverkan på bilen och utan att larmet går igång, hur fan dom lyckas vete gudarna...

Dessa delar säljs väl sedan till "verkstäder" utomlands för att kunna "återställa" krockskadade bilar till rimliga pengar...
Dom enda som inte förstår nåt är våra försäkringsbolag som går på svamlet om att det är *omöjligt..*
INGET är omöjligt med rätt förutsättningar... inse att tjuvarna inte springer runt enbart med mejslar och hammare idag..
Det som stör mej VÄRST är att dom få tjuvar man fångar som har utrustning inte skickas till fabrikanterna. Fabrikanterna får ingen som helst information om hur man tog sej runt skydden. Därför är det *omöjligt* därför får man inga försäkringspengar..
Användarvisningsbild
av Hilmer
*pettson* skrev:
Hilmer skrev:Mycket problem med sådant i skåne just nu, det plockas mestadels airbags och xenonlampor men även bakre diodbelysning. Detta sker utan åverkan på bilen och utan att larmet går igång, hur fan dom lyckas vete gudarna...

Dom enda som inte förstår nåt är våra försäkringsbolag som går på svamlet om att det är *omöjligt..*
INGET är omöjligt med rätt förutsättningar... inse att tjuvarna inte springer runt enbart med mejslar och hammare idag..
Det som stör mej VÄRST är att dom få tjuvar man fångar som har utrustning inte skickas till fabrikanterna. Fabrikanterna får ingen som helst information om hur man tog sej runt skydden. Därför är det *omöjligt* därför får man inga försäkringspengar..
Jag har ingen anledning att kritisera försäkringsbolagen, det har givetvis vållat en del huvudbry men inga problem med ersättning i dom fallen jag varit inblandad i, för dom vet mer än vad du vill göra sken utav :wink:
av *pettson*
Hilmer skrev:
*pettson* skrev:

Jag har ingen anledning att kritisera försäkringsbolagen, det har givetvis vållat en del huvudbry men inga problem med ersättning i dom fallen jag varit inblandad i, för dom vet mer än vad du vill göra sken utav :wink:
för en tid sedan stals 5 st BMW x5... ingen har fått ersättning dom är omöjliga att stjäla..
Men se.. så tog man EN liten bandit med utrustning och polisen kunde utan förkunskaper köra bilen som han tog med hans utrustning.. Alltså ägarna har inte på nåt sätt varit oaktsamma eller förlorat varesej koder eller nycklar..
Men se.. nån ersättning får dom inte.. för bilarna går inte att köra för det har fabrikanten sagt.. Ärendet för dom 5 är i tinget nu vad jag vet. Bilägarna har själva fått stämma bolaget.
Det är ju skönt då att bolagen valt att vara snälla? Menar ett slaget lås/ruta.. med öppen dörr, brutet tändningslås och stulna saker i kupen.. UTAN att larmet gått är ju i deras ögon ett larm som är felinstallerat. Då ska alltså inte reducerad självrisk utgå och det är tveksamt om ens ersättning ska utgå.. vem betalar nu då självrisken för samliga bilägare?..
Eller är man så snäll för en gångs skull att man betalar samtliga skador utan kostnad för bilägarna?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Bilägaren får givetvis stå för sin självrisk på stöld, och om larmet fungerar vid en funktionskontroll bör väl även en självriskreducering vara möjlig om sådant finns med i försäkringsbrevet.
Men dom jobbar säkert olika från fall till fall och beroende på i vilken del av landet man befinner sig i, sedan spelar det stoor roll vem som handhar ärendet också. För det finns både folk och fä bland dessa handläggare...
av *pettson*
Hilmer skrev:Bilägaren får givetvis stå för sin självrisk på stöld, och om larmet fungerar vid en funktionskontroll bör väl även en självriskreducering vara möjlig om sådant finns med i försäkringsbrevet.
Men dom jobbar säkert olika från fall till fall och beroende på i vilken del av landet man befinner sig i, sedan spelar det stoor roll vem som handhar ärendet också. För det finns både folk och fä bland dessa handläggare...
kunden har ingen självrisk vid stöld eftersom bilen är försedd med godkänt larm... Men då man kommer in i bilen utan att larmen tydligen löser ut så uppstår ett problem.. då är ju inte dom gruppgodkända larmen godkända längre och kunden får då stå där med lång näsa och sin självrisk.. han har alltså betalat för två produkter han inte har..
Dels en försäkring baserad på larm som skulle gett honom en självriskreducering.. och ett larm i bilen som inte fungerat som allt är baserat på..
Visst är det ganska illa ändå?.. :wink:
Särskilt eftersom samma typ av stölder UTAN att larmet går.. drabbat Bmw, opel, vag, audi med flera.. Bara för kunden att erlägga självrisk..trots att han då skulle varit befriad.. Nope... sjukt är vad det är.. det säljs saker på bilarna som inte fungerar som vanligt.. och kunden får betala.. som alltid.
Användarvisningsbild
av Sharkman
10st bilar hade inbrott och blev av med Airbag i mullsjö förra vecka. Ligger en bit utanför Jönköping. Helt enormt. Ser jag någon utanför mitt sovrumsfönster som gör inbrott i min bil så får polisen reda ut hur de lyckats trilla på ett basebollträ ett flertal gånger...
Användarvisningsbild
av Nexus
Sharkman skrev:10st bilar hade inbrott och blev av med Airbag i mullsjö förra vecka. Ligger en bit utanför Jönköping. Helt enormt. Ser jag någon utanför mitt sovrumsfönster som gör inbrott i min bil så får polisen reda ut hur de lyckats trilla på ett basebollträ ett flertal gånger...
Nja jag skulle oxå bli förbannad men riskerar ej mitt liv för en stulen airbag eller liknande. Dagens tjuvar drar sig ju inte för något. Svågerns chefs X5:a har de lensat 2 gånger på b la navigator lysen mm. Bilen stod hemma på garage uppfarten men de jobbade så snabbt och tyst och larmet sätter de lätt ur spel. Så han blev bra snopen när han kom ut på morgonen och hade en halv bil kvar :evil:

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]