Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag testade med CRC invändig motortvätt senast!
Motorn läckte bl.a. i den bakre vevaxeltätningen, så jag räknade med att den skulle läcka mer efter tvätten...
Idag, ett halvår senare...är oljan lika fin som den jag hällde i och läckan i den bakre vevaxeltätningen är ett minne blott (jag bytte aldrig den).
Dessutom är motorgången lugnare och tystare efter tvätten!

För ett tag sedan snackade jag med en polare om min tvätt... Han verkade skeptisk, men var ändå nyfiken! Han tog en gammal (väldigt kladdig) motor och behandlade den med CRC... varefter han demoterade sumpen. Nu hade vi ingen kamera i närheten...men jag kan bara säga att det var rent från gegg...

Risken att oljekanalerna ska sättas igen är större om oma har gammal kladdig olja kvar i motorn, vilken kanske inte löses upp... men däremot kanske lossnar och far runt i oljekanalerna efter ett tag. Då finns risken att den täpper till.
av Glidan
Jag har gjort ngt liknande men det var på en stor fartygsmotor den hade en utvändig pump,motorn hade stått i ett mobförråd i 40 år,det gick bra.Det finns folk som säger att man inte skall hälla syntet i en sketen motor som har gått på mineralolja(jag vet inte om det är en skröna) då skulle motorn kunna få ngn slags skitproppar.
av Glidan
Hej jocke detta låter intressant,kan du köra bilen med detta i,hur länge,vad kostar det.Det går inte att läsa just den sidan på mekonomen.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Glidan skrev:Hej jocke detta låter intressant,kan du köra bilen med detta i,hur länge,vad kostar det.Det går inte att läsa just den sidan på mekonomen.
Proceduren är enkel. Man varmkör motorn, varefter man (när man låter motorn gå på tomgång) häller i innehållet ur CRC-flaskan i oljepåfyllningslocket. Stäng locket och öka tomgången till 1500 varv.
Låt motorn gå på förhöjd tomgång (utan belastning) i 10 minuter.
Stäng därefter av motorn och töm direkt ur oljan och ta bort det gammla ojefiltret.
I med ett nytt oljefilter och ny olja (jag kör nu med Mobil1 5w40).
Användarvisningsbild
av Fluffen
http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDi ... AUTOMOTIVE
Invändig motortvätt. Har aldrig provat men skulle säkert kunna tänka mig att det funkar bra.
Kör på helsyntet efter om möjligt för den innehåller rengörande tillsatser.
Agrol har en bra olja som heter spectra w5-40 och är ganska billig.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
CRC Invändig motortvätt kostar 69:- på mekonomen.
av KaiZeger
Lind skrev:Jag tog bort toppen på min B230F fär att plana den. Det är som asfalt inuti. Den har körts med samma olja i 6 år.(plus någon liten påfyllning) Har någon erfarenhet av hur man rengör motorn invändigt? Det finns ju medel att hälla i oljan innan man byter, funkar det? Det finns ju risk att oljekanalerna fastnar igen. Hur märker man det? Själva toppen tvättar jag ju lätt men motorn i övrigt alltså. Kan man föresten använda avfettning inuti motorn? Jag har läst om att fylla motorn med diesel men det verkar tveksamt tycker jag.
Hej. Jag hade aldrig vågat mig på o fylla motorn med egen dieselblandning. Bättre o köra med något som e testat o funkar. Jag körde med Wynns motortvätt, funkade kanon för mig, all geggan åkte ut och den nya oljan ser fortfarande fräsch ut efter 5 månaders körning.
http://www.wynnsbutiken.com/invandig-mo ... aner/115-0
av volvobaggen
Jag skölde en golf 2 med dieselolja som hadde tickande lyftare. Tappade av motoroljan, fylde på 4 liter dieselolja. Startade motoren på tomgång i 10 minuter, skölde med motorolja, byte så filter och olja. Motoren är nu helt fin utan tickande.
Nästa elbil från Volvo?

Har fått ungefärliga prisuppgifter […]

Trasig pump? Rapsolja?

Hej Har en V70N 2.5T 2005 bensin. Frugan tyckte […]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&ar[…]