Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

kebabpizza skrev:Ang. fläktmotorn så funkar det inte att mäta resistans.
Denna typ av fläkt har en inbyggd ganska komplicerad elektronisk drivkrets.
Inte ens en motor med kolborstar ger ett användbart resultat vid resistansmätning
Det gör det visst det.
Jag har nu fått en ny fläkt. tyvärr har den samma betende och samma mätvärden (R = 52kΩ) som den fläkten som redan satt på. den snurrar inte vid 12v mot batteripolerna, men det går tydligt en ström genom kablarna.
så nu är jag helt lost till varför fläkten inte snurrar. har jag fått en trasig fläkt som är lika trasig som den jag redan har vilket ger samma värden?
det kommer vara en separat knapp även med orginal då fläkten styrs av bilens dator.
fläkten är gjord för att suga, det är inte en vanlig propeller som vanliga datafläktar. att hitta en med samma mått och håller tätt så den inte bara blåser runt luften under stolen kommer inte bli så lätt.

En tanke jag har är att fläkten kanske kräver en PÅ/AV signal, liknande så man styr värmen i stolen. istället för att sänka spänningen så slår man PÅ/AV strömmen typ 50 ggr per sekund. men detta är bara en teori Vet dock inte hur jag skulle kunna testa detta
EbbevonVolvo skrev: sön 20 feb 2022, 01:49 Edit.
Cirka 9 ohm ska lindningen ha.
Du kan inte mäta motstånd om det är en elektronisk borstlös DC motor, den styrs av den inbyggda controllern. På min BMW sitter det 18 fläkmotorer i framstolarna som alla övervakas individuellt av datorn som mäter, spänning, ström och varvtal på varje
EbbevonVolvo skrev: mån 21 feb 2022, 01:14
kebabpizza skrev:Ang. fläktmotorn så funkar det inte att mäta resistans.
Denna typ av fläkt har en inbyggd ganska komplicerad elektronisk drivkrets.
Inte ens en motor med kolborstar ger ett användbart resultat vid resistansmätning
Det gör det visst det.
Inte helt enkelt att mäta upp en sådan här. Spolarna matas direkt av elektroniken på kretskortet för att skapa ett roterande magnetfält.. Ofta behöver man bräcka isär hela fläkten som är ihoplimmad för att ens komma åt.
Bilagor
DC.JPG
DC.JPG (50.16 KiB) Visad 360 gånger
VolvoB20 skrev:
EbbevonVolvo skrev: sön 20 feb 2022, 01:49 Edit.
Cirka 9 ohm ska lindningen ha.
Du kan inte mäta motstånd om det är en elektronisk borstlös DC motor, den styrs av den inbyggda controllern. På min BMW sitter det 18 fläkmotorer i framstolarna som alla övervakas individuellt av datorn som mäter, spänning, ström och varvtal på varje
Nu skrev jag lindningen!! Inte genom all elektronik. Jag visste inte att det var en sådan komplicerad lösning på fläktarna i Volvos stolar. Inte heller hur det är BMW.
På min Jaguar XJ jag hade satt det "vanliga" fläktar.
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]