Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Ljungström

Jag kan förstå tankegången bakom ditt resonemang. Men att använda ord som oseriöst är väl starkt.

Dolt telefonnommer är inte alltid vad du tror. Visst ska man vara något misstänksam i samband bilaffärer där man har med okända människor att göra. Trots allt finns det ärliga människor kvar.

Är man seriöst intresserad av att köpa en bil så ringer man väl upp och för en dialog kring bilen och får uppgifter. Samtidigt kan du ju under samtalets gång bilda dig en uppfattning om säljaren. Du får registreringsnumret under samtalet. Sedan får du i lugn och ro kolla bilen via data och telefon samt värdera argument, upplysningar och information som framkommit vid telefonsamtalet.

Man ska inte bara kräva att säljare är seriösa utan även köpare.
Vem har inte stött på "pellejönsar" som snackar och snackar? Sedan alla "kompisar" och kompisars kompisar eller systerns brors kusin som vill veta sista priset.

Ljungström, du har stavat fel på dylikt. Som alltså stavas med k och inte g. :wink:
Om vi nu ska vara seriösa. :wink:
av NCR
Jag är rädd att jag också per automatik ser en annons där det är en större mängd felstavde ord som oseriös. Dessutom vad har det med saken att göra att det formligen kryllar av "dyslektiker" på internetforum/lunarstorm/hamsterpaj och allt vad ställena heter? Nu var det ju en annons på Blocket vi pratade om, eller hur?

Om man inte som dyslektisk säljare orkar köra igenom sin annons i Word innan man klipper in den på Blocket, så är man inte bara dyslektisk, utan dessutom lite korkad, speciellt om man skyller på sitt handikapp.
Senast redigerad av 1 NCR, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Brainy
Beror väl helt och hållet på hur långt han har till och från jobbet, hur mycket han kör i tjänsten, hur mycket han kör privat osv... bor du på wishan så slukar det ju mil.

Jag hämtar ut en tjänstebil i eftermiddag och räknar med att den de närmsta 3månaderna kommer rulla ungefär 2000mil bara till och från jobbet och i tjänsten, det blir över 10k mil på 16mån och privatkörningarna är då helt borträknade.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av camaro69
NCR skrev:Jag är rädd att jag också per automatik ser en annons där det är en större mängd felstavde ord som oseriös. Dessutom vad har det med saken att göra att det formligen kryllar av "dyslektiker" på internetforum/lunarstorm/hamsterpaj och allt vad ställena heter? Nu var det ju en annons på Blocket vi pratade om, eller hur?

Om man inte som dyslektisk säljare orkar köra igenom sin annons i Word innan man kllipper in den på Blocket, så är man inte bara dyslektisk, utan dessutom lite korkad, speciellt om man skyller på sitt handikapp.
Håller med till 99 %. Inte fan köper man bil av vems som helst.
Man ska ju se upp med alla varningsklockor som ringer. Det som jag reagerade på var det kategoriska uttalandet om oseriös säljare utan vidare analys.

:D
Användarvisningsbild
av greeeken
camaro69 skrev:Ljungström

Jag kan förstå tankegången bakom ditt resonemang. Men att använda ord som oseriöst är väl starkt.

Dolt telefonnommer är inte alltid vad du tror. Visst ska man vara något misstänksam i samband bilaffärer där man har med okända människor att göra. Trots allt finns det ärliga människor kvar.

Är man seriöst intresserad av att köpa en bil så ringer man väl upp och för en dialog kring bilen och får uppgifter. Samtidigt kan du ju under samtalets gång bilda dig en uppfattning om säljaren. Du får registreringsnumret under samtalet. Sedan får du i lugn och ro kolla bilen via data och telefon samt värdera argument, upplysningar och information som framkommit vid telefonsamtalet.

Man ska inte bara kräva att säljare är seriösa utan även köpare.
Vem har inte stött på "pellejönsar" som snackar och snackar? Sedan alla "kompisar" och kompisars kompisar eller systerns brors kusin som vill veta sista priset.

Ljungström, du har stavat fel på dylikt. Som alltså stavas med k och inte g. :wink:
Om vi nu ska vara seriösa. :wink:
Jo men när man letar bilar så kollar man upp ett antal olika bilar.
finns reggnummret så är det bra mkt lättare att kolla upp bilen.då har man lite mer kött på benen när man ringer.
Jad tackar oftast nej till bilar som inte visar regnummret och har hemlig telefon.
Man undrar direkt vad dom har att gömma.

Tar man sig tiden att sudda ut regnummret så kan man ta sig tid att köra en stavningskontroll i Word.
av Daddan
En anledning att sudda regnummer och ha skyddat nummer är om man har en bil som har lite extra lull lull och är attraktiv, dyr eller har en fin stereo. Annars kan pellepundare kolla vad bilen har för utrustning, vad den är värd och var den finns. Sen snor han stereon eller knackar en ruta på villan/radhuset och norpar nyckeln och kör iväg.

Stavfel eller helt enkelt okunskap hos privata bilsäljare är väl snarare regel än undantag? Hur många är lika insatta och intresserade som forumanvändare?
av Qualia
För min del skulle det vara mycket lättare om de skrev upp allt på annonsen.. Innan de lägger upp den.. Visst kan man ringa och be om Reg nummer med, annars kan man ju kolla upp allt i förväg innan man ringer upp.. Var skulle den säga om varje människa frågar efter reg nummer varje gång de ringer.. hehe..

När jag köpte min S60, så fanns det ju reg nummer och allt med i annonsen,
vart mycket snabbare.. finns inga att dölja, då är det bara fram med allt..
av Marbas
Daddan skrev:En anledning att sudda regnummer och ha skyddat nummer är om man har en bil som har lite extra lull lull och är attraktiv, dyr eller har en fin stereo. Annars kan pellepundare kolla vad bilen har för utrustning, vad den är värd och var den finns. Sen snor han stereon eller knackar en ruta på villan/radhuset och norpar nyckeln och kör iväg.

Stavfel eller helt enkelt okunskap hos privata bilsäljare är väl snarare regel än undantag? Hur många är lika insatta och intresserade som forumanvändare?
Låter långsökt... Varför skulle det vara lättare att stjäla en bil som är till salu än vilken som på gatan? Nej jag tror att det är något skumt, och försäljaren vill hellre berätta en "förskönad" version än om man hittar något i bilregistret. Hur som hellst så köper man ju ändå inte en bil utan att kolla upp den, så varför gömma reg-nummret?

Stavfel, syftningsfel och andra textuella fel i en annons är väl ok, men visst från en bilfirma borde det komma bra annonser (det är ju en sak som de gör ofta). Jag förstår dock att sådana fel väcker misstankar, men det kanske bara är fördommar?
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Tja, kan väl bara gå till mig själv.....

Detta gör mig misstänksam...eller ska vi säga INTE intresserad:

När jag letar efter/tittar på annonser på blocket så blir jag förvånad över att vissa inte lägger ner lite mer tid, energi & engagemang på sina anonnser. I princip lite & ingenting skrivet om bilen..... inga bilder, bristfälliga bilder.....osv. Alla har tillgång/råd till en digitalkamera i dagens läge så någon ursäkt för att inte ha med bilder finns inte.... & varför inga bilder på insidan av bilen?
Om man märker att man stavat fel efter att man publicerat annonsen så kostar det ju inte mer än 10kr att redigera den (Blocket), om annonsören är så snål att han/hon inte fixar eventuella stavfel så kan man ju undra hur snålt det har varit med service & underhåll?. (har man svårt för stavning så är det ju en anna femma förstås).

Någon medlem sade i en annan tråd att han ignorerade annonser utan bilder..... detta stämmer gott för min del med, jag klickar aldrig på dem!

Telefonnummer MÅSTE stå med, jag är inte det minsta intresserad av någon velande mailkontakt fram & tillbaks (är man intresserad så RINGER man....iom att man med förmodan vill ha till affär!).

Min erfarenhet av att ha annons ute på blocket är: Jag har INTE med regnumret i bilderna av samma anledning som "Daddan" förklarade i sitt inlägg (beroende på var i landet man bor så kanske det inte betyder så mycket om regnr står med eller inte, men bor man i en storstad utan garageplats så......). Jag skulle inte heller radda upp eventuell maxad stereo utr om min bil inte stod skyddad bakom lås & bom. Jag svarar ALDRIG på mail, vilket framgår av annonstexten...... som jag sagt tidigare; "Är man intresserad så ringer man!"

Men men, även per telefon så finns det oseriösa pratglada dumjävlar som inte har någon som helst avsikt att köpa bil....bara att slösa bort ens tid.

Jag har helt enkelt lärt mig att OM jag sätter ut det som spekulanten behöver veta i annonsen + rätt pris så behöver jag & håller inte på med något säljsnack över telefonen längre. Den som ringer på min eventuella annons ska helt enkelt ringa för att få veta när han kan komma & titta på bilen (& om postväxel eller cash går bra) :wink: .
Senast redigerad av 1 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gånger.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]