Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
När jag monterade värmare på min XC60 T6 AWD köpte jag volvo original motorvärmare och eftermonterade, då fick jag slangvärmare i paketet, tror det var calix re480 (eller iallafall en snarlik). Den funkade finfint i alla avseenden.
av Rådlös
Jo, fördelen med sådana slangvärmare som Volvo/Calix 480 och liknande "universal" är ju att dom passar till dom flesta motorer. Dom kan sitta "fritt" vid sidan om där det finns ledigt utrymme.
Dom andra, insticksvärmare i frostpluggar och anliggningsvärmare (monteras utanpå motorblocket) och i vissa fall slangvärmarna på nedre kylarslangen måste passa precis för den aktuella motormodellen och på en speciellt avsedd plats. Naturligtvis måste den ha rätt diameter till kylarslangen. T.ex Biltema har några olika att välja på. Dom vill också att den skall sitta så mycket lodrätt på kylarslangen som det går.
Men, det finns också en annan viktig aspekt. "Dom två stora" fabrikaten, Calix/Volvo och DEFA har olika kontakter på sin utrustning, Så har man valt t.ex Calix får man hålla sig till det fabrikatet om man vill bygga ut systemet med kupévärmarfläkt, batteriladdare, timer m.m. Biltema har också egna kontakter, men jag har inte lyckats hitta någon bild för att se hur dom ser ut. "Kruxet" med Biltema är ju annars detta att dom tillverkar inget själva. Dom köper in färdigt från någon leverantör. "Nästa vecka" kan dom byta leverantör och kontakten ser helt annorlunda ut!
av m2c
Rådlös skrev: fre 04 sep 2020, 17:56 Nu hade ju frågaren en dieselbil och han borde ha en bränsledriven värmare? Men han kanske står i kallgarage och där är det inte så lyckat att köra bränsledriven värmare. Hursomhelst, det gäller att lära sig hela den här världen med motorvärmare så att det blir rätt från början.
Vatten är den bästa värmeledaren! Detta har både jag själv och Trafikverket lärt oss. Men jag visste det långt före Trafikverket.
Jag har också en dieselbil med dieselvärmare, men ska faktiskt också montera eldriven värmare. Anledningen är att jag har gratis el på jobbet och inte så långt att köra. Vill dels inte riskera konstant dåligt laddat batteri, samt att jag inte vill slita ut värmaren i onödan.

Jag har beställt slangvärmaren + monteringssats och Calix batteriladdare på vparts. Blev cirka 2500 totalt om jag minns rätt. Sen tänkte jag plocka övriga delar från en gammal bil jag har stående. (Intagskabel, grendosa, sladdar och inre eluttag) för de delarna är rätt så dyra original. Om det är något som fattas/inte passar. Så brukar skroten ha sådana delar billigt.
av Rådlös
Jo, man kan säkert ha både el och bränslevärmare. Så har jag haft i en Volvo 245 -92. Och det var också jobbet som var en deltagande faktor i mitt fall. Vi hade leasingbilar (resemontörer). Och firman skulle gallra bort lite äldre leasingbilar. Däribland min dåvarande. "Du får ta den där!" sa man och jag tilldelades en som bara hade gått 3000 mil. Det var bränslevärmare i den, Volvo Flygmotor 091 B, "ståltermosen". Men jag hade kallgarage med dörr, men öppet (ett hönsnät, ungefär) till garagegrannarna. Så jag tingade på att få en elmotorvärmare också. Och det fick jag. Tidur ingick i garaget och kupévärmeuttaget ingick i montaget. Jag utnyttjade båda möjligheterna efter dom omständigheter som fanns på dom platser där jag behövde parkera bilen.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]