Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lundis
Hej, problem med en motor som dör vid körning

Lite observationer som jag märkt
1. Bilens bränslerelä slår av och på tändläge II när motorn är avstängd. Något som både låter och känns
2. Pumpen går i takt med reläet ovan
3. Commonrail slutar låta(pipa) när reläet släpper och det klickar till även där.

Några tankar? Provade att byta plats på CMI11 och 12, utan några förändringar i beteende.

Tack på förhand
Senast redigerad av 1 Lundis, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Jag säger som förut.
Få den läst med en heltäckande scanner som läser HELA bilen. En generisk läser endast motorns styrdon, och tolkat mot ett ISO protokoll. Kan bli halvbra, eller hur luddigt som helst, samt att man missar vad andra styrdon har för ev relevant att berätta.
CEM, tex i detta fallet, kanske.

När man bara slår på tändningen SKA soppapumpen gå i några sekunder och sedan slå av. Den startar nu inte igen föränn ECM känner att motorn snurrar. Input från kamaxelsensorn främst, tror jag.

Menar du att pumpen kan starta IGEN efter en stund med tändningen på? (Då utan att först ha slagit av/på tändningen igen)

Det kan pipa i fuelrailen när det flödar förbi.
(Commonrail=dieselmotor)

Det kan också vara "elnätspip" i gasspjället.
=normalt.

Dålig bränslepump kan ofta visa sig när den blir varm. Det ger tyvärr inga felkoder, är jag tämligen säker på.
Dåligt bränslepumprelä, lika så.
Även CEM eller andra moduler med glapp visar sig oftare i värme och/eller efter en stunds användande.

I lite ovanligare fall kan man få dålig elektrisk kontakt mellan motor och växellåda. Det skapar fält när startmotorn drar mycket ström som kan störa signalen som vevaxelsensorn ger.
(Detta oftast efter att motor och låda varit isär för tex kopplingsbyte)

ECM= Engine Controll Module

CEM= Central Electronic Module. (Huvuddatorn)
av Lundis
Tack för din snabba återkoppling.

Jag är medveten om att jag borde få läst ut felkoderna från ett riktigt diagnosverktyg(men jag är snål och tycker 800-1000sek är lite saftigt för en sådan operation).

Gällande klickande räcker det att gå till tändläge två från helt avstängd för att reläet ska börja klicka. Motorlampan blinkar i takt till detta.

Men nästa steg blir väl som du rekommenderar att läsa ut felkoderna.

Tack
Senast redigerad av 1 Lundis, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Lundis skrev: tis 18 aug 2020, 09:54 Gällande klickande räcker det att gå till tändläge två från helt avstängd för att reläet ska börja klicka. Motorlampan blinkar i takt till detta.
Ideligen klickande relä är inte ett normalt beteende.
Och blinkande motorlampa (utan att motorn går och misständer) är det verkligen inte heller.

Så det talar tyvärr lite för att en av modulerna inte mår så bra. ECM eller CEM eller rent av CAN linan mellan dom.

Ohemult dyrt med nya moduler på Volvo.
Begagnade fungerar inte plug and play.
Inte en utplockad begagnad hos en auktoriserad Volvoverkstad heller.
Dom kan bara gifta in "tomma" enheter.

Proffsigt reparerad, begagnad som tankats med Virginfil (som ny enhet) så Volvo kan "gifta"in den, eller att du får din befintliga klonad med en annan begagnad är rekommenderade lösningar om det nu kommer till modulbyte/reparation.

Klonad =plug and play.
av MickeM
Nej, så där ska den definitivt inte göra.
Elfel helt klart.

Det sitter reläer på CEM inne i bilen.
En väldigt enkel test är ju att lägga fingrarna på och känna vilket som klickar, och byta ut det reläet. En 2002 har utbytbara reläer
Ett relä är ganska billigt. Man kan tom ta ett annat likadant för någon mindre viktig funktion för att testa.
Bara det har samma anslutningar.

Relä till ECM är också misstänkt.

Internt glapp i relä i så fall.
Kan också vara glapp i anslutningen.

Men, det kan också vara en modul som i te är ok. Knappast DIM eftersom motorn stannar också.
Glappande DIM är standardfel på just 2002'or annars.

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]