Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
Hypotes,
durrande/skorrandet kan det hänga ihop med den bristfällinga fastsättningen av själva "lådan" i bilen. Vid högre ljudtryck så döljs detta?

/L
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag har också jättedåligt ljud i de bakersta högtalarna. Det är en 803 m. centerhögt. och pa-200 slutsteg. Ingen subwoofer.
Ljudet är svagt, luddigt och orent. Jag minns inte om jag har provat att stänga av dolby surround, men varför skulle den funktionen sabba signalen till de högtalarna? Går de inte på samma kanal som bakdörrarnas högtalare?
Vet någon var man kan hitta info om dem? Fabrikat, storlek m.m. Tänkte bara om det skulle vara ide att köpa nya (ej original) med bättre prestanda.
Användarvisningsbild
av Loner
En skiva som INTE är inspelad i dolby surround kan låta helknaskigt om man spelar upp den med surround.

Dock så går ju bakdörrar och D-stolpe högtalarna på samma "snöre" så då borde det låta lustigt om dom med...

/L
av Daddan
Allra lustigast låter det ibland i alla högtalare. Fast då har frugan glömt kvar en skiva i växlaren. Håller på att köra av vägen ibland när jag kastar mig över stereon...
Användarvisningsbild
av Driver64
I de bakre högtalarna (bakdörrar och D-stolpar) hamnar surround-ljudet som HU-803:an vaskar fram ur vänster och höger kanal när Dolby Surround är aktiverat. Om man studerar hur surround-ljudet framställs (bland annat bandbreddsbegränsning 100-7000 Hz och tidsfördröjning) så verkar det lite underligt att man öht använder den signalen till en subwoofer.

Kan det vara så att en eventuell subwoofer helst ska vara avstängd när man lyssnar med Dolby Surround för att inte sabba ljudbilden i djupled (fram-bak)?

Loner: Hur vet man att en CD är inspelad med Dolby Surround?

För den intresserade kan man läsa här hur Dolby Surround Pro Logic fungerar:

http://www.dolby.com/assets/pdf/tech_li ... ecoder.pdf
Användarvisningsbild
av Loner
Driver64 skrev: Loner: Hur vet man att en CD är inspelad med Dolby Surround?
Inte många som är det överhuvudtaget, men det skall stå på dem.
Annars får man använda öronen.
Användarvisningsbild
av Loner
Drive64, du har helt rätt i att det där med dolby surround och den signalmässiga lösningen i volvobilarna inte är nån bra kombination.

/L
S80 -99 styrservo

Nej det ska inte vara så, det som lossnat sk[…]

Låter som att det skulle vara motorn eller s[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]