Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av deska
Janne3 skrev:Skulle misstänka något missljud från startmotorn,har aldrig hört det från en 5a men ,men på 900 serien hände de i bland att de blev ett kort skärande ljud ,blev oftast när de va kallt ute
Var det nåt direkt fel då eller bara typ fukt/frost som gick bort av sig själv? För det har ju varit kallt nu så kan ju vara så. Jag har ju funderat på om det kan ha med att ja bytte till 98 oktan och körde i en stp injecttor cleaner att göra, men ja vet inte.
av buuyuu
Nån annan rem? Jag hör något liknande ibland när jag startar min. Men det låter som turbon. Problemet är att veta vilken, när man har 2 st. :lol:

Skämt åsido. I mitt fall, kan det vara turbosarna? Och är det skadligt?
av jbl
Det här med ljud är jättesvårt. Tror inte på startmotorn då du säger att bilen har gått igång. Men har du släppt nyckeln. För har du inte det så kan du få lite konstigt ljud när bilen är i gång. Går nyckeln bra tillbaka efter att du har vridit på den?

Sen kan det vara så att när du startar bilen så ruskar den till och du kan då få resonans ljud ifrån t.ex. avgassystem, nån värmesköld som sitter lite löst.
Byt du motorfästet om det börjar bli dåligt.

98oktan och STP rengöring har inget med ljudet att göra.
Användarvisningsbild
av deska
jbl skrev:Det här med ljud är jättesvårt. Tror inte på startmotorn då du säger att bilen har gått igång. Men har du släppt nyckeln. För har du inte det så kan du få lite konstigt ljud när bilen är i gång. Går nyckeln bra tillbaka efter att du har vridit på den?

Sen kan det vara så att när du startar bilen så ruskar den till och du kan då få resonans ljud ifrån t.ex. avgassystem, nån värmesköld som sitter lite löst.
Byt du motorfästet om det börjar bli dåligt.

98oktan och STP rengöring har inget med ljudet att göra.
nä ja tänkte väl det. men den har inte låtit mer nu sen för några dagar sen. tror nyckeln går tillbaka och tror ja brukar släppa nyckeln. Får väl testa byta motorfästet å hoppas på det bästa :)
tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av A80TD
En bil som min bror ägde för länge sedan, gav ofta ifrån sig ett kort raspande ljud precis när motorn gick igång. Han tog reda på vad det var och, om jag minns rätt, så kom det från bromsservon.
Användarvisningsbild
av deska
A80TD skrev:En bil som min bror ägde för länge sedan, gav ofta ifrån sig ett kort raspande ljud precis när motorn gick igång. Han tog reda på vad det var och, om jag minns rätt, så kom det från bromsservon.
ok, minns du om det var nåt farligt som bör åtgärdas??
Användarvisningsbild
av A80TD
deska skrev:
A80TD skrev:En bil som min bror ägde för länge sedan, gav ofta ifrån sig ett kort raspande ljud precis när motorn gick igång. Han tog reda på vad det var och, om jag minns rätt, så kom det från bromsservon.
ok, minns du om det var nåt farligt som bör åtgärdas??
Nä, han gjorde aldrig något åt ljudet och det påverkade inte bilen i övrigt. Inte så att han märkte det iaf.
Jag kan tänka mig att undertrycket som bildades när motorn började snurra, gav upphov till ljudet i bromsservon.
av Kena
Kan vara startmotorn som backar ifrån startkransen för sent. Alltså fjädern som drar tebax den som är paj eller dåligt fett på rörliga delar i tartmotorn. Vet ej om det går att ta isär och renovera nyare startmotorer.
Användarvisningsbild
av deska
Kena skrev:Kan vara startmotorn som backar ifrån startkransen för sent. Alltså fjädern som drar tebax den som är paj eller dåligt fett på rörliga delar i tartmotorn. Vet ej om det går att ta isär och renovera nyare startmotorer.
kan vara att den är seg vid kallstart då? för har inte låtit på mkt länge nu. lät väl 2 eller 3 ggr allt som allt när ja startade den kall. Men kan ju vara nått som behöver smörjas. men borde dom inte märkt det på servicen?? hade ju 10000mi service nyss samt besikntning. Kan man byta den fjädern i så fall? eller så höll jag kvar nyckeln i startläget för länge som en annan sa.
av Kena
Resten får du utreda själv, det är inte säkert den lät när du servade den den kanske var varm då? vad vet jag

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]