Cimmen skrev:Kunde inte hålla mig utan ringde utan er tillåtelse! :lol:
Enligt DEFA Sverige (KG Knutsson): Så är blockvärmare som monteras i en befintlig frostplugg överlägset bäst, dvs. värmaren är i direkt kontakt med vattnet inuti blocket=lite spillvärme. Tvååa kommer slangvärmare=mer spillvärme och sisst kommer kontaktvärmare som "klistras" på blocket=mycket spillvärme.
Dock så frågade jag speciellt om V70 (partisk) och då sa han att kontaktvärmare för just V70 är i princip lika bra verkningsgrad som en blockvärmare i frostplugg just därför att volvo har använt sig av ett helgjutet block som är konstruerat för kontaktvärmare. V70 har ju ingen frostplugg...
Hoppas jag har stillat någons hunger! 
Värmeöverföringen mellan metall och metall är usel i jämförelse med metall mot vatten. Tänk dig två gjutna metallklumpar som du skall få bra kontak emellan, gjutna ytor har i regel en tolerans på +/- 1 mm. Hur bra bli värmeöverföringen då? Visst, ofta lägger man in värmeöverföringspasta eller liknande men inget klår en "doppvärmare".
Att som på vissa bilmodeller värma oljetråget borde vara förbjudet, kan få oljan att coxa och det ger defenetivt ingen värme till motorblocket/toppen.
En värmare bygger ju på att man skall få sk termosifonisk effekt, dvs att varmt vatten stiger uppåt vilket ger cirkulation i blocket. Hur skall man få oljan att stiga ur tråget? Hur trögt cirkulerar inte -10 gradig olja?.
SAAB håller på och utreder ifall man skall förbjuda montering utav kontaktvärmare på sina motorer, å andra sidan har alla Södertäljemotorer en sk. frostplugg.