Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cimmen
Borde väl gå att kontakta calix/defa/noname och fråga vilken värmare som har bäst verkningsgrad kontra skonsammast för motorn?!? Jag kan göra... det bara säg till! :P
Användarvisningsbild
av Cimmen
Kunde inte hålla mig utan ringde utan er tillåtelse! :lol:

Enligt DEFA Sverige (KG Knutsson): Så är blockvärmare som monteras i en befintlig frostplugg överlägset bäst, dvs. värmaren är i direkt kontakt med vattnet inuti blocket=lite spillvärme. Tvååa kommer slangvärmare=mer spillvärme och sisst kommer kontaktvärmare som "klistras" på blocket=mycket spillvärme.

Dock så frågade jag speciellt om V70 (partisk) och då sa han att kontaktvärmare för just V70 är i princip lika bra verkningsgrad som en blockvärmare i frostplugg just därför att volvo har använt sig av ett helgjutet block som är konstruerat för kontaktvärmare. V70 har ju ingen frostplugg...

Hoppas jag har stillat någons hunger! :wink:
av nuttytompa
Cimmen skrev:Kunde inte hålla mig utan ringde utan er tillåtelse! :lol:

Enligt DEFA Sverige (KG Knutsson): Så är blockvärmare som monteras i en befintlig frostplugg överlägset bäst, dvs. värmaren är i direkt kontakt med vattnet inuti blocket=lite spillvärme. Tvååa kommer slangvärmare=mer spillvärme och sisst kommer kontaktvärmare som "klistras" på blocket=mycket spillvärme.

Dock så frågade jag speciellt om V70 (partisk) och då sa han att kontaktvärmare för just V70 är i princip lika bra verkningsgrad som en blockvärmare i frostplugg just därför att volvo har använt sig av ett helgjutet block som är konstruerat för kontaktvärmare. V70 har ju ingen frostplugg...

Precis vad jag konstaterat också. :D
Kontaktvärmaren värmer jorden istället för motorn iaf den jag hade.
Finns det frostplugg där man kan montera värmare på volvos nyare motorer?? :???:
av nuttytompa
camaro69 skrev:
greeeken skrev:
nuttytompa skrev:Jag har numera en calix slangvärmare monterad på min bil.
Facit på min skapade tråd är SLANGVÄRMARE är bäst.
Antar att du testat blockvärmaren då?
Var inte orolig "greeken", nuttytompa vet bäst :wink:

Vi andra har en mer ödmjuk framtoning. Jag undrar varför frågan kom, om vad som är bäst.

Nuttytompa har bästa grejorna, har han ju slagit fast. :wink:
Vad vi andra, menigheten, tycker är fullständigt ointressant.

Själv föredrar jag blockvärmare. Anser att den sprider värmen bättre, oljan blir lite varm, osv.

:D
Blir din motorolja varm där uppe på motorn?
Bara att gratulera isof.
Slangvärmaren värmer då min motor bättre än blockvärmaren som satt där innan.
Men ni ödmjuka killar kanske har grymma blockvärmare som till och med
värmer oljan 150 mm från toppen på motorn. :D
Användarvisningsbild
av eccy243
nuttytompa skrev:Finns det frostplugg där man kan montera värmare på volvos nyare motorer?? :???:
Svar: Nej. Inte i Volvos "egna" motorer. Men på de inköpta motorerna från Ford. De som sitter i S40/V50/C30. Tror att de är 1,6. 1,6D. 1,8. 1,8F. 2,0 och 2,0D. På dessa motorer har jag för mig att det sitter frostpluggar. Men inte i några P2or.
Användarvisningsbild
av Cimmen
nuttytompa skrev:

Precis vad jag konstaterat också. :D
Kontaktvärmaren värmer jorden istället för motorn iaf den jag hade.
Finns det frostplugg där man kan montera värmare på volvos nyare motorer?? :???:
Som jag skrev ingen frostplugg...
Användarvisningsbild
av poseidon

Värmeöverföringen mellan metall och metall är usel i jämförelse med metall mot vatten. Tänk dig två gjutna metallklumpar som du skall få bra kontak emellan, gjutna ytor har i regel en tolerans på +/- 1 mm. Hur bra bli värmeöverföringen då? Visst, ofta lägger man in värmeöverföringspasta eller liknande men inget klår en "doppvärmare".
Att som på vissa bilmodeller värma oljetråget borde vara förbjudet, kan få oljan att coxa och det ger defenetivt ingen värme till motorblocket/toppen.

En värmare bygger ju på att man skall få sk termosifonisk effekt, dvs att varmt vatten stiger uppåt vilket ger cirkulation i blocket. Hur skall man få oljan att stiga ur tråget? Hur trögt cirkulerar inte -10 gradig olja?.

SAAB håller på och utreder ifall man skall förbjuda montering utav kontaktvärmare på sina motorer, å andra sidan har alla Södertäljemotorer en sk. frostplugg.
Användarvisningsbild
av cycler
Är där inte något kontaktklet man skall smeta på när man monterar blockvärmaren???

Typ som kiselfettet man har mellan en CPU och kylflänsen...
Användarvisningsbild
av A80TD
Ja, man ska smeta på värmeledande pasta när man monterar kontaktvärmaren. Följer med i satsen (original iaf).
En anledning till kontaktvärmarens jämförelsevis dåliga prestanda måste ju vara att den bara är på 400W. De flesta "doppvärmare" jag har sett har 550W effekt.
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]