Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoFrälst00 skrev:Ojoj tack allesammans jag förstår att det lutar mot en bensinvärmare då.. Vad är det som är krångligt med att installers en sådan. Finns någon guide att tillgå på nätet ?

Jätte dum fråga i know men hur vet man om man har bensinvärmare installerar. Hur sätter man på dessa.
När det gäller installationen är det nog inget som är särskilt krångligt. Det handlar snarare om att värmaren, eller snarare värmarsystemet, består av rätt många olika pusselbitar som det tar lite tid att få på plats. Att ha bilen på lyft torde vara en stor fördel. Annars blir det mycket krypande.

Se den monteringsanvisning jag länkar till nedan för närmare info om vad det handlar om och var grejerna är placerade. Som du kan se sitter själva värmaren på en bil som din vid vänster främre hjulhus.

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 08)%202004

Som MickeM säger kan man enkelt se i färddatorn om man har bränsledriven parkeringsvärmare eller inte. Har man den finns där ett läge där man kan direktstarta värmaren och också tidur med vars hjälp man kan ställa in värmaren så att den startar i tid för avresa vid visst klockslag.

Med all sannolikhet har du ingen bränslevärmare på din bil. Det är ovanligt att bensinbilar har det. Volvos dieslar i den här generationen (och nästa) har däremot bränsledriven värmare som standard (på den svenska marknaden) eftersom den behövs som tillsatsvärmare även under körning när det är tillräckligt kallt. Mot en extra avgift kunde man också få mjukvara så att den gick att använda inte bara under körning utan också som parkeringsvärmare.

Ännu ovanligare är att ha både elvärmare (som jag förstår det har du redan en sådan) och bränslevärmare, även om förste ägaren till min V70 T5 -02, som uppenbarligen ville ha allt han kunde få, valde att sätta dit både och redan då han köpte bilen. Bara för mig att tacka och ta emot. Men det är bara bränslevärmaren jag använder eftersom jag tycker den är oerhört mycket bättre.

Jag kan också fjärrstarta min bränslevärmare per telefon och det är vanligen den möjligheten jag använder. På nyare bilar kan man göra det via Volvo on Call men det var inte möjligt i den här generation. Istället erbjöd Volvo några år en fjärrstart per telefon som fungerade via det så kallade Minicall-nätet. Det blev lite dyrt i drift ("samtalen" kostar en slant per styck) så jag ersatte den med en tredjepartsprodukt kallad ComfortCall som inte ger upphov till några telekostnader alls.

Om du gör allvar av dina monteringsplaner är det definitivt en Volvo originalvärmare du skall montera, inget annat. Allt är förberett för att få dit den och den blir fullt integrerad med bilen ifråga om elektroniken. Sannolikt kan du hitta alla eller i vart fall de flesta delarna till helt vettigt pris på skroten. Vad som kostar är montaget om du inte kan göra det själv eller få hjälp av någon bekant.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har eftermonterat original värmaren på två egna Volvo bilar inom denna generation, det är inte svårt men att få arbeta vid en tvåpelarlyft är verkligen att föredra.

Du behöver en värmare och de tycks kosta ca 2500kr begagnade på blocket/tradera etc. Sedan rekommenderar jag skarpt att man köper monteringssatsen där bränslepumpen ingår, denna sats kostade 3000kr när jag köpte den. Har läst att någon köpt den för 3500-3700kr nyligen så de kanske har höjt priset under åren som gått. Men då har du _allt_ som krävs i hårdvara, bensinledning, kablar och clips m.m. Monteringsanvisning medföljer och den har ni redan länkat till. Tar någon timme att utföra jobbet.

Mjukvara kostar också en slant men där kan jag själv skriva om CEM's konfiguration för att aktivera tidsur och värmarfunktion. Även restvärme som tar värme från kylvätskan till kupén utan att ha motor/värmare igång kan man få. Praktiskt när du sitter och väntar på frugan som aldrig blir färdig inne på klädaffären. Detta installerar jag gärna åt den som vill, PM för detaljer om det. Men jag behöver då antingen din bil hos mig eller CEM-enheten skickad med posten.

Vill du ha möjlighet till fjärrstart som Andersuw beskriver har jag byggt en box för det också. Den kan kopplas till valfritt GSM-relä så du kan ringa/skicka SMS eller genom att använda gula knappen på bilens fjärrkontroll.
funderar på ett stort starkt batteri, hur länge skulle ett 180 ah batteri räcka tror ni 20-30 min ? då blir jag nöjd det ör iaf något sedan springer jag hem och laddar upp den för nästa start dagen efter.. skulle det gå ? utan kupe värmaren förståss
I teorin räcker 180 Ah för att ge ca 2000 W (12 x 180) i en timma. I praktiken blir det nog en annan sak eftersom många batterier inte är byggda för så kraftiga strömuttag under så lång tid som det här är fråga om. Du lär ju också behöva en rejäl inverter för att transformera 12 V likström till 230 V växelström och där tappar du också en del effekt.

Om du tänker dig ett batteri av typen startbatteri kan du glömma det också av ett annat skäl. Sådana batterier är inte byggda för att "cyklas" (laddas ur ordentligt och sedan laddas upp på nytt) utan är tänkta att hållas väldigt nära full laddning hela tiden och bara ge kraftig ström ett kort ögonblick när bilen startas. Försöker du ändå "cykla" det kommer det att dö fortare än kvickt.

Sedan kan jag inte heller låta bli att undra hur du skall transportera ett 180 Ah batteri fram och tillbaka till bilen. Sådana batterier är ju knappast vare sig små eller lätta.
jajjemän jag bär eller tar den på batnens vagn om det går.. ett batteri som håller många cykler och urladdningar agm batteri ? jag kollar runt blir bra det. hmm jag har en inverter hemma undrar om den räcker ska ta o kolla på det.
Varför så besluten att fixa motorvärmare när det inte verkar finnas förutsättningar för det? Det tar ju inte direkt lång tid för bilen att bli varm ändå när man kör runt en sån här bensinmotor och inte nån modern snål pyttediesel.
man kanske kan paralellkoppla 2 st 120ah batterier som man sedan använder mellan varven... frågan är då hur man bäst paralellkopplar och det bör väl ändå vara agm batteri som klarar djupurladdningar. jag tänkte då köpa en billig barnvagn jag förstärker och bygger in batterier endast avsedd som batteristation på hjul.. är detta korrekt http://www.bilddump.se/bilder/201710212 ... 145.25.png i sådana fall bör jag börj leta rätt kablar att använda.. kanske kabelskor helt enkelt.
jag kopplar batterierna med alligatornypor pos till pos, neg till neg och däremellan skalar av lite skyddsplast på postiv kabel och negativkabel där jag kopplar på strömomvandlaren för motorvörmarkabeln det bör nog funka.. borde alltså bli 240ah batteri totalt.
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]