- mån 03 okt 2016, 23:24
Så, den laddar alltså inte ett dugg mer med magnetventilen ikopplad? Isf lär det ju vara något med magnetventilen, eller kablaget till magnetventilen.
Moderator: Moderatorer
Lucif3r skrev:Så, den laddar alltså inte ett dugg mer med magnetventilen ikopplad? Isf lär det ju vara något med magnetventilen, eller kablaget till magnetventilen.Har kollat resistansen på magnetventilen samt bytt till 2 andra magnetventiler. Har också kollat spänningen till den, 12v. Som sagt så är det ju något som sätter den i felsäkert läge / LH läge, fast vad det kan vara har jag ingen aning om... har ju bytt knacksensorerna.
SubMarine skrev:Hamnar du i limp home så borde du ha en felkod aktiv, vilket du säger att du inte har. Hur är det med M4.3, jordar den magnetventilen med PWN för att styra laddtrycket? Om de tstämmer kan du mäta upp så att styrningen kommer som den ska.Nä ingen felkod har jag. M4.3? PWN? Kan du förklara lite in depth på dedär haha hängde inte riktigt med :)
SubMarine skrev:Bosch M4.3 är motorstyrsystemet i din bil. PWM = Pulse Width Modulation, och innebär enkelt förklarat att styrsignalen i ditt fall går mellan 12V och 0V (fyrkantsvåg) med en viss frekvens för att uppnå ett medelspänningsvärde som gör att wategaten håller sig i önskat läge.Jag har absolut ingen aning om motorstyrsystemet jordar magnetventil med PWM.
nzTPC skrev:Vad ska jag göra för och kolla det?SubMarine skrev:Bosch M4.3 är motorstyrsystemet i din bil. PWM = Pulse Width Modulation, och innebär enkelt förklarat att styrsignalen i ditt fall går mellan 12V och 0V (fyrkantsvåg) med en viss frekvens för att uppnå ett medelspänningsvärde som gör att wategaten håller sig i önskat läge.Jag har absolut ingen aning om motorstyrsystemet jordar magnetventil med PWM.
Fritzell skrev:Det behöver du ett oscilloskop för att kolla. Inget gemene man har tillgång till precis.Jag kan ju säga att alla magnetventiler är begagnade, en som satt på min andra t5a, ( som jag köpte för å renovera och den ska funka.) Den andra fick jag av Do88, och den ska också funka fast man kan ju aldrig vara säker. Som sagt har jag ju resistans mätt magnetventilerna, samt kollat spänningen till dom. Evap ventilen var också från min andra t5a, men den ger felkod direkt om den inte är pluggad. Lmmen tror jag också var från andra t5an, samma med den, ger också kod direkt när man drar ut den. Knacksensorerna var även därifrån.
Det vi kommit fram till såhär långt är alltså att turbon har full kapacitet men syryps av magnetventilen antingen pga att den är trasig eller så är den hel och styrsystemet av någon anledning skickar ut en strypt signal.
Du skriver att du byt en mängd reservdelar. Är något av dessa begagnade?
Ganska säker på att någon h&a[…]