Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
CarMan skrev:
norr skrev:Nu har jag tagit ut felkoderna och det är samma som när luftmassemätaren var trasig ECM 250A. Det kan väl knappast vara den som gått sönder igen.
jag har inte felkoden i huvet, men 250a betyder nått i stil med att blandningen morotn blander utefrån luftmase mätaren, inte stämmer vid lamdasonden.
ofta är det en felaktig luftmase mätare som gör att blandningen blir fel. men om den nu är bytt (till en ny) så bör det int var det som är felet.
det kan vara luftlekage på insug, eller avgas sida, felaktigt bräsnletryck eller en trasig lamdasond.

set ut som at du har en 01:a stämmer det? på 03 & 04 kan man lada ny mjukvara för detta
Uppgrqadering "brukar" kunna lösa ECM 250A
av norr
Frigge skrev:
CarMan skrev:
norr skrev:Nu har jag tagit ut felkoderna och det är samma som när luftmassemätaren var trasig ECM 250A. Det kan väl knappast vara den som gått sönder igen.
jag har inte felkoden i huvet, men 250a betyder nått i stil med att blandningen morotn blander utefrån luftmase mätaren, inte stämmer vid lamdasonden.
ofta är det en felaktig luftmase mätare som gör att blandningen blir fel. men om den nu är bytt (till en ny) så bör det int var det som är felet.
det kan vara luftlekage på insug, eller avgas sida, felaktigt bräsnletryck eller en trasig lamdasond.

set ut som at du har en 01:a stämmer det? på 03 & 04 kan man lada ny mjukvara för detta

Uppgrqadering "brukar" kunna lösa ECM 250A
Jepp!! Det är en 01:a.
Jag körde in ny programvara för ca 6 mån sedan.
av norr
Är det någon som vet om de främre och bakre lambdasonden är likadana ?
Kan man mäta upp dessa ? I så fall hur ?
Användarvisningsbild
av CarMan
dom är inte likadana
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Tråkigt när samma felkoder återkommer och man tidigare
åtgärdat det. Luftmassemätaren brukar åtgärda felet med
ECM-250A men inte alltid. Oftast får man köra många mil
innan det kommer tillbaka vilket gör det svårt att felsöka.

Motorstyrenheten kännar av att den får i sej felaktig luft-
mängd men den kan ej tala om exakt vilken komponent
som vissar fel. Det skulle kunna vara gasspjället som är fel,
en del äldre bilar som har gått en del kan få problem med
inre läckage i spjällhuset men det kan även vara något
annat.

När det gäller programvara till motorstyrenheten så åtgärdar
den olika fel beroende årsmodell. Trots att systemen ser lika
utan ut så är det stora skillnader i konfigurationerna.
av norr
Jag har haft samma felkod för en tid sedan. Då bytte jag luftmassemätaren och då blev det ok. Nu är det samma igen så jag får väl chansa på att byta lamdasond om inte det hjälper får jag väl köra med motorlampan tänd.
Bilen går bra och har ingen onormal hög bränsleförbrukning.
av jbl
Problem blir det med tänd motorlampa hos bilprovningen. Så den bör åtgärdas innan det är dags. Tråkigt med sådana fel som tar tid samt blir kostsamma.
Användarvisningsbild
av CarMan
norr skrev:Jag har haft samma felkod för en tid sedan. Då bytte jag luftmassemätaren och då blev det ok. Nu är det samma igen så jag får väl chansa på att byta lamdasond om inte det hjälper får jag väl köra med motorlampan tänd.
Bilen går bra och har ingen onormal hög bränsleförbrukning.
vist kan kan ju byta delar på schansning om man vill. men det behöver ju inte vara värre än att du har ett insygs eller avgas lekage igentligen. så en felsökning är ju aldrig fel.
av norr
Jag tror banne mig att det är lmm som är trasig igen :evil:
Fick tips om att dra ut kontakten till den, och bilen börjar gå jämt men har dålig effekt.

Förra gången jag bytte lmm så var det hos en bilverkstad "på hörnet".
De kan ju satt en begangnad lmm :evil:

Dax att åberopa GARANTI !!
Användarvisningsbild
av CarMan
norr skrev:Jag tror banne mig att det är lmm som är trasig igen :evil:
Fick tips om att dra ut kontakten till den, och bilen börjar gå jämt men har dålig effekt.

Förra gången jag bytte lmm så var det hos en bilverkstad "på hörnet".
De kan ju satt en begangnad lmm :evil:

Dax att åberopa GARANTI !!
är det en ny maf så har du 1 års reservdelsgaranti.

är bilen trimmad har du ingen garanti på den!
är bilen trimmad så är detganska vanligt att den går sönder
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]