Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patrik1975
MickeM skrev:Rengöring är för igensotade sonder, i fordon som gått dåligt länge. En bil utan andra större fel, sotar den inte.

I ditt fall är uppvärmningen paj, enl Felkoder.
Lästes det ut med Volvoavsedd läsare, eller universalOBD?
Universal är just universal, och pekar i rätt riktning, men inte nödvändigtvis exakt rätt.

Om det är brott i uppvärmningskretsen, så hjälper ingen rengöring tyvärr.
Det är sondbyte som gäller, men inte så akut, om det inte ska besiktas inom kort.

Köp INTE universalsond, eller nått liknande. Det blir inte bra.
Detta är den viktigaste givaren i hela systemet, och otroligt viktigt att den stämmer EXAKT med orginal.
Personligen skulle jag köpa på Volvo.

Vanligta slitdelar kan man köpa vart som helst.
Universal OBD.
Och ja, bilen går felfritt i övrigt.
Det som får mig att tänka sot är att det tar ett par mil innan lampan tänds?
En bruten krets borde väl ge felsignal direkt?
Nej, ingen besiktning än på ett halvår, men vill inte köra runt som det är bara för att det inte är akut.
Någon universalsond blir det inte i det här fallet även om jag inhandlar många andra slitdelar på biltema osv, lambdasonder är känsliga om jag förstått det hela rätt, däremot kanske jag kommer snegla på en begagnad om jag hittar någon. Sitter det någon sifferkod eller liknande som jag kan avläsa på den befintliga?
Var nere och kände på den o den sitter som berget så den får mjukas upp lite av 5-56 och sen gå varm innan jag ger mig på att lossa igen lite senare, vill inte bryta av den i processen :-)

Så...
Lambdasonden alltså? Inget annat som kan spöka och ge felkoden?
Förvärmningen sitter alltså i själva lambdasonden?
av MickeM
Ja, uppvärmningen sitter i själva sonden.
Uppvärmningen går att ohm-mäta, om man tar isär kontaktstycket. (Du kan ju kolla kontaktstycket, men detta är inte ovanligt sondfel)

Det har varit två VITA kablar till förvärmningen, men vet ej exakt om det är det, numera.

Det går oftast ett tag innan felkod sätts.
Fortare, ju mer småkörning, då värmningen bara går i nån minut vid kallstart.

Sonder kan sitta SATAN (!!!), och ofta får man rensa gängorna i avgasröret, när den nya skall monteras. (Biltema har gängtapp för det)
Specialhylsan för att lossa, brukar inte palla utan hjälp av två-tre slangklämmor.
Släppa den KALL har funkat bättre än VARM.
av andersuw
Felet är sannolikt inte förvärmningen. P0132 (som troligen är identisk med P0032) betyder ECM-2100 som betyder att sonden (eller dess kablage, eller dess uttolkning via ECM) inte funkar som den skall. Förvärmningen av sonden är en annan kod, ECM-2110. Och om felet satt i förvärmningen skulle man få varning för det direkt vid start, inte efter ett tag när motorn redan är varm.
av MickeM
Mjaaaa,.farsans Kia Sorento (nej, ingen Volvo, jag vet) satte inte felkod på förvärmningen föränn efter 3-4 starter.
Detta trots redan konstaterat brott i värmeslingan.

Men visst, Universalkoder pekar bara åt rätt kompassriktning.
En Volvospecifik utläsning, ger nog mer exakt kod, eller kod-er rent av.
En lamdason vill man inte byta i onödan. Det är den för dyr för.
av Patrik1975
Så... Jag bör kolla kablage och kontakter först?
Annars är det sonden oavsett? Förvärmningen sitter väl i sonden?
Hur kan jag felsöka enklast? :-)

Lampan tänds direkt efter släckning om motorn är varm.
Om den startas kall håller den sig flera mil. Men tänds direkt om tändningen bryts o slås på igen när den är varm.
av Patrik1975
...om jag ska leta efter en begagnad original sond, vad ska jag uppge för fabrikat/nummer om jag ringer runt till bildemonteringar?
Jag kan inte se någon markering eller namn på den befintliga..

Eller finns det någon okej plan-b som alternativ? Om det nu lambdan är bortom all räddning?
Mekonomen har exempelvis en för 1484.- som inte är nån universalvariant.
Plånboken tillåter inte riktigt 2500 just nu.. :-)
av andersuw
Tror inte det är särskilt meningsfullt att felsöka vidare annat än på temat sonden eller något annat. Om det är förvärmningen i sonden (mindre troligt) eller sondens sensorfunktion (mera troligt) spelar mindre roll. Den måste bytas hur som eftersom det är samma del. Artikelnummer avgörs av motorbeteckning och chassinummer.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Jag vill bara återkoppla och berät[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]