frankiboy skrev:frankiboy skrev:lennarte skrev:Jag har skrivit ut denna,
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Det finns fler förklaringar på den som ligger under FAQ,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=31891
Tack för upplysningen lennarte
Nu har jag nollställt felkodsmätaren och lambdalampan slocknade. Jag testade felkoder på 2 och 6 och resultatet blev 1-1-1 på båda. Hur kan bilen gå som smort ena minuten för att sedan spela spratt nästa sekund med hackig gång, noll tomgång plus stark bensindoft? Är det lambdasonden som har kabelfel? Jag tycker det är helskumt.
Att de luktar bensin beror på att bilen fettar på har du en luftläcka så kommer det registreras av lmdasonden och datorn kommer att kompensera med mer bensin för att försöka hålla ultimata blandningsförhållandet 14,7:1 när datorn inte klarar av att kompensera mera så läggs en felkod för detta och motorlampan tänds.
Har man brott i en sond eller dess förvärmningskrets så läggs det också en kod för detta.
Om din bil går fett så bör du få det åtgärdat eftersom det åker ut i katten och brinner upp där och tills slut får man byta katalysatorn.
Motortempgivaren till motorstyrningen är också en felkälla om den är dålig så tror den att motorn är kall och fettar på bensin konstant, motorn brukar då vara svårstartad varm.
Tanka bilen full kör en tank och tanka igen räkna då ut exakt bensinförbrukning, man vet då om den drar onormalt.