Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#994621
Funkar även kanon med E85 mot kondens, det "suger upp" vatten precis lika bra som K-sprit (innehåller samma typ av alkohol) och är ju även "bensinförbättrare" eftersom E85 "håller" 104 oktan. Håller man sig under 25% inblandning så funkar bilen precis "som vanligt. Jag tankar alltid E85 blandning i båten på våren (10 - 15%) för säkerhets skull (Suzuki 90hk 4-takt).

Mvh
Lennart
av errim
#994963
Hej
Du har bytt bensinpump men har du också bytt bensinfiltret som sitter intill pumpen, det kam vara fullt av klägg, rost och vatten. Om tankpumpen inte funkar så brukar motorn inte gå när det är under halv tank. Tankpumpen har ett sugfilter det kan också vara igensatt. Och som Lennart skriver , tanka gärna i etanol.
Mvh
Bengt
av Umeavolvo
#1168905
UPPDATERING
Hej, efter många månader av och till så är bilen igång. Var tvungen att byta vevaxelgivare. Den hade gett upp och var boven i dramat. Bilen gick på bra sen började den konstra igen. Visades sig vara jordflätorna som var risiga. Dom är bytta, bilen går nu bra. Men lambdlampan tändes. Såg att katalysatorn var helt kraschad. Bytte den tillsammans med ny Lambda. Men lampan lyser än, och jag den verkar gå snålt då den tenderar att verkar bli varm. Här är alla grejer som är bytta. Hade verkligen uppskattat om någon har en ide om vad som är nästa steg.
Och hade varit kung ifall någon kan peka mig åt ett håll där det förklaras hur man kan felsöka luftmassemätaren

Lambda
katt
bränselrelä
bränslepump
tändspole
bränslemodul
kamrem
vevaxelgivare
tempgivare
Användarvisningsbild
av lennarte
#1168952
Umeavolvo skrev: Men lambdlampan tändes. Såg att katalysatorn var helt kraschad. Bytte den tillsammans med ny Lambda. Men lampan lyser än,
När "lambdalampan" tänds (Lambdalampa är egentligen fel namn) finns det felkoder att hämta. Kolla på dom, skriv upp dom, nolla dom. Kör sedan en runda (någon mil) och kolla koderna igen. Det kan bli felkoder utan att lampan tänds, men tänds den är där felkoder. Dom felkoderna måste nollas annars fortsätter det motorstörningslampan (ett bättre nämn) att lysa och motor går inte med full effekt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1168961
Umeavolvo skrev:Det är det som gör mig så irriterad. Inga felkoder. Nollat och testat igen, 1-1-1.
Även när lampan lyser?? Har du koll på bränsleförbrukningen? Avgasläck framför katen "ställer till det" för bränsleboxen då Lambdasonden då visar fel värden till boxen. Brukar då bli hög bränsleförbrukning och felkod 2-3-2 och/eller 2-3-1. Har du aldrig fått dom??. Om du drar ut kabeln (den svarta i "gummituttan") till lambdasonden (när motorn går) och sätter i den igen, vad får du för felkod då.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Umeavolvo
#1168964
Jo, den drar ovanligt mycket och blir väldigt varm. håller sig några mm under röda. Funderar på om det är relaterat till att lampan lyser. Kopplade ur luftmassemätaren och märkte en tydlig ändring i motorljudet. Så den verkar iallfall funka. hur bra kan jag inte säga. under bilen är en biltema pump, tillsammans med nytt filter. Kan det vara bränsletrycksregulatorn som kärvar ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1168974
Umeavolvo skrev:Jo, den drar ovanligt mycket och blir väldigt varm. håller sig några mm under röda. Funderar på om det är relaterat till att lampan lyser. Kopplade ur luftmassemätaren och märkte en tydlig ändring i motorljudet. Så den verkar iallfall funka. hur bra kan jag inte säga. under bilen är en biltema pump, tillsammans med nytt filter. Kan det vara bränsletrycksregulatorn som kärvar ?
Du han visst skriva innan jag var riktigt färdig...
När du drar ut och sätteri kabeln till LMM eller Lambdan ska lampan tändas och det ska finnas en felkod. Det som händer då är att "systemet" går in i "Limp home mode", d.v.s ett (förprogrammerat) nödprogram som gör att du kan köra till närmaste verkstad. Boxen "stänger in sig" och tar inte in information från alla yttre givare. Då kan det gå mer bensin, motorn går inte med full effekt m.m. För att "komma ur" detta nödprogram måste felkoderna nollas. Är där inga felkoder då måste det vara något fel på boxen eller något sådant. Jag tror inte diagnostikboxen kan visa 1-1-1 om inte den har kontakt mer tänd resp. bränsle boxarna.
Att motorn blir varm kan ha andra orsaker (termostat??). Tändningen "ställs" senare i nödprogrammet men inte så sent att det skulle påverka kylningen. Om du kör några mil men lambdan urkopplad (alla felkoder nollade) så ska lampan tändas och motorn gå på nödprogrammet, Går den bättre eller sämre då??? Tändstiften är ju vårt öga in i motorn, hur ser dom ut??
BTR-en reglerar inom ett så litet område så skillnaden märker man inte, men du kan kolla om den fungerar genom att lossa den från insugningsröret (då märks en liten skillnad på tomgången) och suga i slangen, Det får inte smaka bensin, det ska gå att suga ett vakuum i den och sätta tungan för och det ska vara vakuum kvar i i slangen. Det ska även märkas en liten skillnad i tomgångsvarvet när du suger (kanske 50 varv/min).
av Umeavolvo
#1168993
Jaha :) jag trodde att genom att ta bort minuspolen skulle felkoderna nollas. Jag återkommer när jag nollat på ett ordentligt sätt. Och kollar tändstiftena! Tack för tipsen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1169024
Umeavolvo skrev:Jaha :) jag trodde att genom att ta bort minuspolen skulle felkoderna nollas. Jag återkommer när jag nollat på ett ordentligt sätt. Och kollar tändstiftena! Tack för tipsen
Dom nollas då också (efter en viss tid), men då "nollar" du hela bränsleboxen också, och sedan tar det några mil innan den "lärt sig" att fungera bra igen
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]