NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min tomgång dippade nedåt 300rpm när man under lite längre tid tryckte ner kopplingen t ex innan rödljus, men studsade snabbt upp och överkompenserade för att sen ganska snabbt lägga sig på rätt varvtal..
I mitt fall var spjället väldigt rent, men tog loss det ändå och rengjorde.. I samband med återmontaget upptäckte jag att bälgen (veckade slangen) mellan luftburk och gasspjäll hade två större sprickor. Efter att bälgen åtgärdades så försvann problemet..!

Angående svårstartad så händer det aldrig på min bil om bilen är helt kall.. Däremot ofta om den är ljummen eller varm..
Den tråkiga icke-premium-lösningen är då att trycka ner gasen lite i samband med start.. Då stryps tydligen bränsletillförseln när startmotorn körs.. och då sugs bara luft in. Att detta fungerar säger mig att cylindrarna är lite blöta från när bilen stängdes senast..
Hade varit trevligt med en enkel fix, men finns nog ingen tyvärr.. Bilia uppdaterade motormjukvaran i hopp om att det skulle lösa problemet, men det gjorde det inte, däremot blev bilen mer kinkig (mindre förlåtande) i kopplingen när man växlar och framförallt vid start från stillastående.. Hade gärna rollat tillbaka till den tidigare mjukvaran, men det går ju tydligen inte, grrr.. ;(.. Bilbranschen är minst sagt lite speciell..

Min bil är en V50 1.8F MY08 17000mil.
Jag har inte orkat kolla luftbälgen på min bil än.
Funderar på om det finns fler slangar eller rör som jag kan kolla som också kan påverka detta fenomen?

Jag har upptäckt att varvtalet kan dippa även om jag står helt still ibland utan att röra något För att sedan varva upp igen :)

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]