Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Andis
milktrucker skrev:De från Vparts är rena skämtet, 720 lumen räcker ingen vart

Jag har 3500 lumen bakåt och det är så man är sugen på ännu mer
Vad har du satt i för lampor :-)

Det här du skrev om kylningen. Vilka lampor kan man ha innan hållarna smälter?
Användarvisningsbild
av milktrucker
det är dioden i lampan som inte klarar den värme som blir, då själva lampan(inte dioden) blir grymt varm på LED.

jag skulle tro att max effekten är kring 3-4w på en sådan liten lampa med dålig kylning
Användarvisningsbild
av P210
Andis skrev: Vad har du satt i för lampor :-)
Det här du skrev om kylningen. Vilka lampor kan man ha innan hållarna smälter?
- Det finns inga backlampor att köpa som gör att hållarna smälter, jag prövade mina på ett löst batteri innan jag satt dem i bilen och de blir inte ens ljumna!
Det milktrucker menar är att om de verkligen var på den effekt som angavs hade de smält för länge sedan...

Om man jämför en cykellampa jag har som också påstås vara på 30W (vilket jag tolkar som att dioderna har en strömkonsomtion på totalt 30W)
och har ett ljusflöde på 3000 lumen, men den drar också 2,5 ampere...

Så en lampa av typen på bilden nedan kanske har en strömkonsumtion på 7w med enkel huvuddiod och ger ett ljusflöde på ca 650 lumen.

Men om vi skiter i alla fakta/felskrivningar och myter - testa ett par av dessa från eBay, du kommer garanterat bli nöjd och få ett backljus som kan mäta sig med ditt halvljus..
Bild
Användarvisningsbild
av Funk
Att tänka på i sammanhanget...LED:s är grymt mycket effektivare än halogenljus, det blir väldigt lite överskottsvärme som behöver ledas bort. En lamphållare för säg 21W halogen klarar värmemässigt minst dubbla effekten om man kör LED.
Jag har 7W LED i mina backljus och skillnaden mot original är stor, mina har hängt med i tre år nu och kostade väl någon hundralapp paret då jag köpte dem. Skall man klaga på något så är det väl att spridningen är lite sämre eftersom typen på bilden med en extra ring med dioder inte får plats i mina bakljus, utan jag har modellen med bara lins.

Thomas
Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]

Byta torkarblad själv?

tack för alla svar!