NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

crumpets skrev:Kvalitetskänslan i V50 är liksom C30 och S40 nästintill obefintlig. Extremt påvra bilar interiört tyvärr.
Klart bättre i V70/S80 men "nästintill obefintlig" håller jag inte med om. Nu har jag i och för sig summum med skinn men det är inte så att det är massa lösa plastdetaljer som ligger och skorrar eller så. (Om man bortser från plastkåpan vid regnsensorn som börjat skorra mot rutan efter att den byttes pga. stenskott. Löste detta med en liten pappersbit som kilats in.)

Men men. Det bästa är ju att prova själv och bilda sig en egen uppfattning.

För övrigt är jag nöjd men min V50 D5 -08
Med övervägande landsvägskörning (i princip ingen motorvägskörning) ligger förbrukningen på 0,5-0,6 enl. färddator. Förbrukningen verkar stämma bra sommartid men vintertid får man nog lägga på någon dl pga. dieselvärmaren.
För övrigt ingår parkeringsvärmare på D5. Kanske gör det på andra motorer också när det gäller de senare årsmodellerna.
Dieseldriven tillsatsvärmare från Webasto är standard på alla V50 med dieselmotor. Den viktigaste funktionen med detta, är att den hjälper motorn att hålla rätt driftstemperatur under vinterkörning, något som kan vara svårt utan en tillsatsvärmare. En av fördelarna med D2-motorn är att den tål belastning, utan att förbrukningen skenar i väg på samma sätt som med de flesta större dieselspisar. Håller även med det någon påpekade om utrustningsnivån Momentu. Välj det eller Summum (ovanligare), då du får xenonbelysning på köpet. Då har du en komplett vinterbil
P210 skrev:
Kvalitetskänslan i V50 är liksom C30 och S40 nästintill obefintlig. Extremt påvra bilar interiört tyvärr. Jag hade lätt kunnat tänka mig en V50 om man ser till exteriören men den kändes gammal redan när den kom..
Kan hålla med om att de såg gammalmodiga ut redan när de kom, men att kvalitén på inredningen skulle vara dålig vet jag inte vad du fått ifrån
Kvalitetskänsla är långtifrån samma sak som kvalitet :) Titta bara på audi som har tvivelaktig kvalitet men känns som om du skulle kunna spränga en atombomb i den utan att den skulle falla isär. Eller en toyota där du troligen skulle kunna göra det, men den ser ut som den är på väg att ramla i småbitar redan från fabrik.

Det kanske ska tilläggas att jag menar att känslan är dålig för att vara en Volvo, som annars har sjukt bra inredning. Jmf mot japaner och några fransmän tycker jag V50/S40/C30/C70 är riktigt solida interiört. Det lever bara inte upp till varumärket i mina ögon.
...jag menar att känslan är dålig för att vara en Volvo, .. ...De lever bara inte upp till varumärket i mina ögon.
Du får inte döma dem för hårt, tänk bara på vilka dåliga gener de har...DAF 66 -> Volvo 66 -> Volvo 343 -> Volvo S40/V40..
Det tar ett par generationer till innan generna är helt homologiserade med Volvo! :wink:
Bild
Den där jämförelsen haltar väl lite? Bilarna tillverkades inte i gamla DAF-fabriken Born Holland som de du räknade upp, utan i Volvos fabrik i Gent Belgien. De har lika mycket/lite att göra med Bornfabriken som de bilar som tillverkas i Torslanda. :|
Tänkte inte specifikt på produktionsorter, mer på modellserie och att de härstammar från Volvos "mindre plattform" - Volvo66/343/440/S/V40 som blev S40N/V50..
Om nu "stora riktiga" Volvos är ..140/240/740/940/850/V70...
Menar du att de S40 och V50 som byggdes i Gent har samma plattform som gamla S40/V40 som byggdes i Born? Om det stämmer visste åtminstone inte jag det. Jag trodde att det var helt ny plattform.
Finns inga likheter mellan plattformarna för s40/v40 och s40/v50.
Menar du att de S40 och V50 som byggdes i Gent har samma plattform som gamla S40/V40 som byggdes i Born? Om det stämmer visste åtminstone inte jag det. Jag trodde att det var helt ny plattform.
SvenB - Du missuppfattar mig, jag säger inte något annat än att dessa modellserier följer på varandra i kronologisk ordning, likväl som att 740/940 avlöstes av 850 (nja de överlappade varandra lite...), som senare blev S70/V70 behöver det inte betyda att de har en enda pryttel gemensamt!
Okej. Jag blev lite rädd att min V50 hade ärvt något från Volvo/DAF 66. :D Visserligen har jag ägt två stycken DAF 55 att flytta kroppen i när jag blev av med den ersättningsvagn jag hade i mitt Taxiåkeri som familjebil. Barnen tyckte om DAF:en för att de gick lika fort bakåt som framåt. :D
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&ou[…]